Kembali Ke Laman Utama

Tuesday, November 2, 2010

Penyeru Pintu Neraka

Rasulullah s.a.w bersabda

“Penyeru-penyeru kepada pintu neraka jahannam; barangsiapa memperkenankan seruan mereka, pasti akan dihumbankan ke dalamnya. Ada orang bertanya : “Wahai Rasulullah, sebutkan ciri-ciri mereka daripada kami!”. Baginda menjawab: “Mereka adalah dari bangsa kita dan bercakap dengan bahasa kita juga!”

Hadis Muttafaq Alaih daripada Hudhaifah Ibn al-Yaman (r.a) (Lihat Al-Lu’lu’ wa al-Marjan).
Petikan buku Fiqh al-Awlawiyyat, Prof. Dr. Yusuf al-Qardhawi, m/s 261

2 comments:

  1. wassalam...
    *Rasulullah saw mmberikan hint kpd kita umatnya bahawa suatu masa(zaman kita sedang hadapi), para da'ie yg mmbawa Islam akan berdepan cabaran dimana dalam nk menarik manusia ke arah kebaikan dan kpd Islam, ada pula pihak lain yang menyeru kpd kehinaan hari akhirat.
    *Rasulullah saw, ditanya ciri2 oleh sahabat tntg mereka, nabi jwb mreka ni bgsa sama mcm kamu, dan berkomunikasi serupa mcm kamu.Maknanya,penyeru2 itu adlh org rapat dgn kita dlm hubungan bangsa,kluarga,sanak saudara terdekat.
    *Siapakah yg dimaksudkn? ini yg wajar kita renung dlm hidup kita. Jika kita translate dlm konteks lain, mereka inilah org munafik(mereka mengaku beriman/islam tetapi mnyembunyikn kekufuran yg bersarang dlm hati)
    *jd seruan spt apa? ini blh diterjemahkn kpd apa2 yg bercanggah dgn Islam, termasuk seruan ideologi2, seruan mninggalkan cara hidup Islam, dan byk lagi.
    *maknanya selain musuh kafir, Da'ie juga berdepan dengan org munafik yg mmbenci agama.
    *wallahua'lam, memohon maghfirah Allah andai kelemahan berbicara.

    ReplyDelete

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...