Kembali Ke Laman Utama

Monday, March 14, 2022

Hassan Al Banna: Amalan Kepartian Buta



"Tidak dinafikan api permusuhan dan hasad dengki telah merobek hati pemerintah dan juga rakyat akibat budaya kepartian yang sumbang ini.

Suatu hakikat yang rakyat belum fahami ialah perbezaan pendapat tidak semestinya merosakkan hubungan mesra.

Sebaliknya apa yang kita faham sekarang ialah perbezaan pendapat adalah suatu tanda permusuhan. Malah akibat perbezaan pendapat ini kita ketepikan segala kepentingan umum dengan memutuskan segala hubungan dalam semua perkara.

Kita melihat kebenaran yang ada pada pihak parti lawan adalah salah dan kesalahan di parti kita adalah benar. Sentimen ini mempengaruhi segala tindak-tanduk kita.

Penyakit ini semakin tenat dan merebak walau dalam keadaan genting. Kita tidak mampu bersatu untuk berhadapan dengan apa jua krisis walaupun demi kebaikan bersama dan demi kepentingan negara.

Sentimen seperti ini dan salah faham terhadap amalan kepartian mewujudkan budaya bermusuh yang sudah sebati. Kesannya segala potensi akal dan tenaga pemimpin kita hanya tertumpu kepada dua perkara iaitu menjatuhkan parti lawan dan mengelak daripada rancangan jahat lawan. Oleh itu, segala tumpuan pemerintah hanya kepada dua perkara ini. 

Demikian juga dengan tumpuan pihak pembangkang. Dalam usaha mencapai matlamat ini, segala hak dan kepentingan rakyat diabaikan. Keadaan ini menyedihkan bagi seorang sahabat tetapi menggembirakan bagi seorang musuh. Musuh akan mengambil kesempatan untuk menguasai hasil bumi negara."

Hassan Al Banna r.h

Tuesday, January 25, 2022

Pengalaman Mewakili SMK Seri Dungun Bagi Hafazan Peringkat Zon 2004

Surah as-Sajdah (Ayat 1 hingga 30)
Surah al-Insan (Ayat 1 hingga 31)
Surah al-Waqi'ah (Ayat 1 hingga 96)
Surah Nuh (Ayat 1 hingga 28)
Surah al-Jumu'ah (Ayat 1 hingga 11)
Surah Yasin (Ayat 1 hingga 83)
Surah al-Mulk (Ayat 1 hingga 30)


Tahun 2004, di SMK Seri Dungun- guruku ustaz azua, ustazah engku, bagi galakan untuk masuk pertandingan menghafaz 7 surah di atas yang mana pertandingannya akan dijalankan sebulan lagi yang diadakan di SMK Rasau Dungun.

Ustaz Azua

Saya suka subjek sejarah (baca fakta dan ingat) barangkali dengan sebab itu saya cuba mencabar diri untuk menjadi wakil sekolah ke peringat zon. Saya listkan surah dan bilangan ayat lalu saya bahagikannya dengan jumlah waktu solat fardhu 5 waktu untuk saya target berapa ayat perlu dihafal setiap kali waktu solat fardhu.

Minggu pertama berjalan lancar dan saya yakin dapat hafalnya untuk tempoh berbaki 3 minggu. Namun, tak diduga lidah saya kena ulser menyebabkan sukar nak membaca dan hafal. Hampir 2 minggu nak sembuh. Maka tinggallah 1 minggu sahaja untuk hafal surah2 di atas. Saya teruskan dan ubah strategi dan gandakan ayat serta manfaatkan waktu sebelum subuh.

Alhamdulillah, hari pertandingan hafazan dijalankan, Allah izinkan saya ingat semua surah di atas. Tapi ada perkara yang telah membekas memberi pengajaran pada hari pertandingan saya diuji.

Ketika para peserta berbaki 4 orang peserta terakhir, entah mengapa niat saya bertukar mengharapkan ganjaran mendapatkan hadiah pertandingan. Akhirnya bila tiba giliran saya, 1 ayat terakhir saya tak dapat ingati dengan baik, manakala baki 3 peserta lagi berjaya. Akhirnya saya dapat tempat ke-4 dan 3 peserta layak ke peringkat seterusnya.

Sejak peristiwa itu, banyak mengajar saya bahawa sememangnya agak sukar bagi saya menjaga hafazan andainya niat tak betul melencong dari mengharapkan redha al Khaliq.

Tuesday, December 21, 2021

Produk Habbatus Sauda Baik Untuk Kesihatan


๐—›๐—”๐—•๐—•๐—”๐—ง๐—จ๐—ฆ๐—ฆ๐—”๐—จ๐——๐—” -๐—ž๐—”๐—ฌ๐—” ๐—ฉ๐—œ๐—ง๐—”๐— ๐—œ๐—ก ๐——๐—”๐—ก ๐—ฃ๐—ฅ๐—ข๐—ฉ๐—œ๐—ง๐—”๐— ๐—œ๐—ก ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—”๐—ก๐—ง๐—จ ๐—ฅ๐—”๐—ช๐—”๐—ง ๐—ฃ๐—˜๐—Ÿ๐—•๐—”๐—š๐—”๐—œ ๐—ฃ๐—˜๐—ก๐—ฌ๐—”๐—ž๐—œ๐—ง
.
Bersifat multivitamin dan kaya dengan calsium, zinc dan copper mampu membantu merawat pelbagai penyakit seperti ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ถ, ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€, ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ด๐˜‚๐—น๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต dan banyak lagi manfaatnya
.
Nasihat saya amallah makanan sunnah ini iaitu habbatussauda kerana telah banyak kajian bahawa habbatussauda mampu merawat dan melegakan salur pernafasan.
.
๐Ÿ’ฌIbnu Qayyim : #Habbatussauda berupaya memulihkan penyakit seperti #batuk, "bronchitis", masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti #jerawat, sakit #senggugut dan haid, menambah susu badan wanita (Buku Ibnu Qayyim "Medicine of the Prophet")
.
๐Ÿ’ฌDr Ahmad El-Qadi : mendapati #Habbatussauda mempertingkatkan daya tahan sakit #(immune system). 
.
๐Ÿ’ฌProfessor G. Rietmuller : Bahan ekstrak Habbatussauda menunjukkan kesan amat positif terhadap sistem #immunisasi badan dan boleh digunakan sebagai "bio-regulator'. (Director of Institute Immunology, University of Munich, Germany)
.
.
Fungsi Utama:
▶️Membantu membersihkan saluran pernafasan dari kuman dan bakteria.
▶️Membantu menguatkan organ-organ penting
▶️Membantu melindungi paru paru
▶️Membantu melegakan radang
▶️Membantu melawan bakteria
▶️Membantu melegakan hidung sensitif dan tersumbat
▶️Membantu membantu alahan berkaitan pernafasan
.
Habbatus Sauda juga sesuai untuk:
➡️Membnatu menggalakkan rembesan Insulin.
➡️Membantu melancarkan peredaran darah.
➡️Membantu melegakan allergik habuk.
➡️Membantu menghentikan 'inflammations' .
➡️Membantu mengurangkan kesakitan dan bengkak.
➡️Membantu meningkatkan penghasilan 'interferon' dan mempertahankan sel-sel biasa terhadap kesan kemusnahan sel oleh virus. ➡️Membantu meningkatkan bilangan antibodi yang menghasilkan "B cells".

Thursday, August 5, 2021

Habbatus Sauda Asli Lagi Bermutu

Dapatkan perlindungan kesihatan tubuh badan dengan mengamalkan pemakanan sunnah. Tingkatkan imuniti badan untuk cegah penyakit.

Harga pasaran : RM25
Kapsul

Untuk mendapatkan harga istimewa atau anda ingin menjadi agen, hanya bermodalkan Rm20 sahaja untuk menjadi agen seumur hidup. Murah kan?

Nak simpan stok / tak nak simpan stok pun boleh
Siap ada bahan untuk promo lagi termasuk sistem website.

Tuan puan yang berminat nak beli boleh hubungi admin di talian 0139883435.

Alhamdulillah, setiap hari admin amalkan. Biasa tengok orang amalkan, bila try baru rasa kelainannya.

Friday, May 28, 2021

KERTAS PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN PQS TINGKATAN 4 KSSM TANPA SKEMA

Alhamdulillah... [PENTING BACA SAMPAI HABIS] Kertas Peperiksaan Akhir Tahun Pendidikan al Quran & as Sunnah TINGKATAN 4 telah pun tersedia. Permintaan menghasilkan kertas peperiksaan pertengahan tahun atau tingkatan 5 tidak dapat diutamakan sementara waktu. InsyaAllah projeknya akan dimulakan selepas ini. Bagi guru-guru PQS yang berminat mendapatkan softcopy kertas peperiksaan PQS, sila pm whatsapp admin di 0139883435 atau klik https://t.me/MohdAzlanKahlid Bayaran: RM1 Transfer ke: Akaun Maybank 163091000311 (Mohd Azlan) (Saya prefer whatsapp, kalau telegram lambat sikit saya reply) Tunjuk bukti bayaran dan saya send softcopy serta password pdf soalan pqs

Saturday, April 24, 2021

Dapatkan bahan pembelajaran anda di sini

SUBJEK PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 4 & TINGKATAN 5: https://t.me/PaiSPM

SUBJEK PENDIDIKAN AL QURAN & AS SUNNAH TINGKATAN 4 & 5 : https://t.me/BahanPqsSpm

SUBJEK PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 1: https://t.me/PAITINGKATAN1

JANGAN LUPA JOIN & SHARE CHANNEL TELEGRAM ADMIN DI ATAS YA

Sunday, January 17, 2021

ุงู„ู€ุญَู…ْุฏُ ู„ู„ู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ุนَุงู„َู€ู…ِูŠْู†َ
ูˆَุจِู‡ ู†َุณْุชَุนِูŠْู€ู†ُ ุนَู„ู€ู‰ ุฃُู…ُู€ูˆْุฑِ ุงู„ุฏُّู†ْูŠَู€ุง ูˆَุงู„ุฏِّูŠْู€ู†ِ
ูˆَุงู„ุตَّู„َุงุฉُ ูˆَุงู„ุณَّู„َุงู…ُ ุนَู„َู‰ ุฃَุดْุฑَูِ ุงู„ุฃَู†ْุจِูŠَุงุกِ ูˆَุงู„ู€ู…ُุฑْุณَู„ِูŠْู†َ
ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِู‡ِ ูˆَุตَุญْุจِู‡ِ ุฃَุฌْู€ู…َุนِูŠْู†َ  ุฃَู…َّุง ุจَุนْุฏُ 

1. Sekeliling kita hari ini manusia ramai melupakan hak mereka kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perintah Rasulullah saw bahkan menjauhi apa yang dilarang dalam urusan agama.

2. Sekelompok manusia sibuk dengan urusan dunia sehingga tenggelam dengan masalah dalamnya. Tercari-cari solusi yang tidak pernah sesekali menyelesaikan masalah mereka sehingga mereka berduka.

3. Sehubungan itu, marilah ku seru agar kembali bertaqwa kepada Allah dalam seluruh dan segenap amalan harian kehidupan kita.

4. Sungguh, Islam adalah jalan penyelesaian kepada segala apa yang kita hadapi permasalahan pada hari ini. Tegakkan iman dalam diri serta jiwa kita, agar kita semua merasa betapa manisnya memiliki iman.

5. Jangan biarkan iman itu bersinar sendirian, serulah kepada manusia terdekatmu agar menyuluhi alam yang semakin gelap akibat maksiat. InsyaAllah, dunia ini belum terlambat untuk diterangi dengan sinar iman serta akidah yang bertunjang kepada keyakinan kepada Allah swt.

Yakin dan beramallah dengan Islam


Thursday, June 11, 2020

Latihan Kuiz Online PQS Tingkatan 4 KSSM

Assalamualaikum wbt

Di bawah saya sediakan pautan link untuk anda jawab atau kongsikan kepada anak murid yang mengambil subjek Pendidikan al Quran dan as Sunnah bagi Tingkatan 4 sukatan KSSM terkini. Admin akan kemaskini jika ada pertambahan tajuk baru. Terima kasih

Jika ada pihak yang sudi membantu boleh sedekahkan transfer RM1 ke akaun Maybank 163091000311 (Mohd Azlan) bagi tujuan pengumpulan bahan-bahan subjek PQS untuk manfaat semua.



Sunday, May 17, 2020

Latihan Kuiz Online Pendidikan Islam Tingkatan 5 (KBSM) -TIDAK LAGI DIGUNAKAN

Assalamualaikum wbt
Berikut adalah perkongsian latihan untuk ulangkaji murid Tingkatan 5 (KBSM Terakhir). Semoga bermanfaat untuk guru-guru dan murid-murid. JANGAN LUPA IKUTI PERKEMBANGAN NOTA & BAHAN TERKINI DI TELEGRAM SAYA DI https://t.me/PaiSPM

Jika ada pihak yang sudi membantu boleh sedekahkan transfer RM1 ke akaun Maybank 163091000311 (Mohd Azlan) bagi tujuan pengumpulan bahan-bahan subjek PAIuntuk manfaat semua.

Bab 5: PERIBADI MUKMIN



BAB 10 AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH

Bab 11: PENGERTIAN DAN CIRI CIRI AJARAN SESAT


Bab 14: Tanggungjawab Suami Isteri

PAI F5: Bab 35 Adab Berjihad

Monday, May 11, 2020

Latihan Topikal Kuiz Online Pendidikan Islam Tingkatan 4 KSSM


Assalamualaikum wbt

Berikut adalah latihan kuiz online topikal bagi subjek Pendidikan Islam Tingkatan 4 KSSM untuk dikongsi bersama

Jika ada pihak yang sudi membantu boleh sedekahkan transfer RM1 ke akaun Maybank 163091000311 (Mohd Azlan) bagi tujuan pengumpulan bahan-bahan subjek PAI untuk manfaat semua.


F4 PAI Bab 4: Larangan Rasuah

PAI F4 Bab 9: Kemuliaan Berdikari

PAI F4: Bab 11 Perkara Yang Membatalkan Iman

PAI F4: Bab 14: SEMBELIHAN

PAI F4: Bab 15 Unit 2: AKIKAH

PAI F4: Bab 15 Unit 1- Korban

PAI F4: Bab 22: Bersikap Benar Menjauhkan Kemunafikan



Kemaskini 26 Jun 2020
Ust Mohd Azlan bin Kahlid
Guru Pendidikan Islam
SMIISIN



Sunday, May 10, 2020

Pendidikan Islam KSSM Tingkatan 1

Assalamualaikum wbt

Di bawah ini saya sediakan sedikit usaha membina soalan kuiz ringkas online untuk dimanfaaatkan semua.

Jika ada pihak yang sudi membantu boleh sedekahkan transfer RM1 ke akaun Maybank 163091000311 (Mohd Azlan) bagi tujuan pengumpulan bahan-bahan subjek PAI untuk manfaat semua.


PAI F1: Bab 1: MUKMIN YANG BERTAKWA
https://quizizz.com/join/quiz/5e862b9fb70f3b001bb682fe/start?studentShare=true

PAI F1 Bab 8: Sabar Menghadapi Ujian Hidup

https://quizizz.com/join/quiz/5eb17bdfccebdc001d39acf8/start?studentShare=true

PAI F1: Bab 10: Hadis Sebagai Sumber Hukum
https://quizizz.com/join/quiz/5e8f7b82559ebd001cf10e38/start?studentShare=true

Pai F1: Bab 13: Islam Agama Fitrah
https://quizizz.com/join/quiz/5e935b42599c0a001b9d4794/start?studentShare=true

PAI F1: Bab 14: Akidah Islam
https://quizizz.com/join/quiz/5e7962f741ca89001b3b1656/start?studentShare=true

PAI F1 Bab 17: Konsep Ibadat dan Jenis Hukum
https://quizizz.com/join/quiz/5e7cb7dd91a24e001d4ad382/start?studentShare=true

Pai F1: Bab 19: Suci Daripada Najis
https://quizizz.com/join/quiz/5e98ef295ae246001b9e0143/start?studentShare=true

PAI F1: Bab20: Istinja' Suatu Tuntutan
https://quizizz.com/join/quiz/5e9e69ec646f45001b53bab9/start?studentShare=true

PAI F1: Bab 21: Wudhu' & Syarat Kesempurnaannya
https://quizizz.com/join/quiz/5ea86bf17fb555001c6be68b/start?studentShare=true

PAI F1 Bab 25: Era Masyarakat Jahiliyah
https://quizizz.com/join/quiz/5e825022a4cfeb001c6bad77/start?studentShare=true


Kemaskini: 10 Mei 2020
Ustaz Mohd Azlan bin Kahlid

Guru Pendidikan Islam
/Pemangku Mudir
SRII&SMII Safinatun Najah

Thursday, April 2, 2020

Pendidikan al Quran dan as Sunnah (PQS) SPM Tingkatan 5 KBSM

Assalamualaikum

Di sini saya kongsikan sedikit usaha kuiz Online bagi subjek iaitu Pendidikan al Quran dan as Sunnah

Anda khususnya murid-murid boleh menjawab soalan dengan klik link di bawah. Copy semua ni saya halalkan untuk dikongsi bersama.

Jika ada pihak yang sudi membantu boleh sedekahkan transfer RM1 ke akaun Maybank 163091000311 (Mohd Azlan) bagi tujuan pengumpulan bahan-bahan subjek PQS untuk manfaat semua.


Pendidikan al Quran dan As Sunnah 
.....................................................................................................................................
Tingkatan 5 SPM (KBSM terakhir) 2020

1. Tajuk: Bab 9: HARI KIAMAT DAN KEADILAN ALLAH SWT
https://quizizz.com/join/quiz/5e76fde5ca04cc002057e2dd/start?studentShare=true

2. Tajuk: Bab 10 KEAGUNGAN ALLAH SWT
https://quizizz.com/join/quiz/5e80b5412abd61001b3d4c80/start?studentShare=true

3. Tajuk:  Bab 13: Ilmu Tafsir dan Kitab-Kitab Tafsir
https://quizizz.com/join/quiz/5e84d635c57d98001b2ca29d/start?studentShare=true

4. Tajuk: Bab 21: GELARAN AHLI HADIS

https://quizizz.com/join/quiz/5e7ae3a060b8af001c794425/start?studentShare=true

5. PQS F5: Bab 5: Hukum Zina, Qazaf dan Li'an
https://quizizz.com/join/quiz/5e9c6f8ee5a049001bda8370/start?studentShare=true

6. PQS F5: Bab 32: Unit 1: Ibnu Sina

https://quizizz.com/join/quiz/5ea0eda45877910021948679/start?studentShare=true

7.PQS F5: Bab 32 Unit 2 Al Khawarizmi
https://quizizz.com/join/quiz/5eb49cf831b687001f7a84ed/start?studentShare=true


-------------------------------------------------------------------------------------------------------



Kemaskini Terakhir: Khamis 2/4/2020
Us Mohd Azlan
Guru Pendidikan Islam dan Pendidikan al Quran dan as Sunnah
Pemangku mudir sekolah.




Tuesday, February 11, 2020

Motivasi 10 minit: MALAS


Apa maksud malas: 
Malas adalah suatu perasaan dimana seseorang akan enggan melakukan sesuatu kerana dalam fikirannya sudah memiliki penilaian negatif atau tidak adanya keinginan untuk melakukan hal tersebut.
Perlu kenalpasti penyebab malas, adakah anda sudah letih, penat, tidak berpuas hati, takut, sakit dan sebagainya?

Contoh malas
Malas buat kerja, latihan, suka bertangguh, malas mengulangkaji, malas ke sekolah, malas buat amalan sunat, malas ikut peraturan sekolah, malas berbuat baik.

Cadangan menghilangkan rasa malas

1. Berwudhu' atau membasuh muka ketika rasa malas itu datang.
2. Bergaul dengan kawan yang baik agar termotivasi dalam hal yang positif.
3. Sediakan jadual (to do lists)
4. Membaca kisah-kisah motivasi atau inspiratif agar muncul rasa semangat dalam diri.
5. Mengerjakan amal soleh atau berbuat baik pada orang lain.
6. Berdoa kepada Allah swt. Dan jangan berputus asa
7. Mulakan sesuatu walaupun sedikit
8. Tinggalkan kegemaran yang menjadi penyebab : contoh: gajet
9. Kerap ingatkan diri tentang matlamat
10. Gunakan teknik 20/10 ; 20minit buat kerja, 10 minti berehat
11. Rehat dan tidur yang cukup
12. Riadah: Membolehkan oksigen lancar dalam badan
13. Amalkan teknik pernafasan betul: Tarik nafas dalam-dalam dan lepaskan perlahan-lahan.

Doa menghindari rasa malas

ุงَู„ู„ّٰู‡ُู…َّ ุงِู†ِّู‰ ุงَุนُูˆْุฐُ ุจِูƒَ ู…ِู†َ ุงู„ْู‡َู€ู…ِّ ูˆَุงู„ْุญَุฒَู†ِ ูˆَุงَุนُูˆْุฐُุจِูƒَ ู…ِู†َ ุงู„ْุนَุฌْู€ِุฒ ูˆَุงْู„ูƒَุณَู„ِ .ูˆَุงَุนُูˆْุฐُุจِูƒَ ู…ِู†َ ุงู„ْุฌُู€ุจْู†ِ ูˆَุงู„ْุจُุฎْู€ู„ِ
ูˆَุงَุนُูˆْุฐُุจِูƒَ ู…ِู†ْ ุบَู„َุจَุชِ ุงู„ุฏَّูŠْู†ِ ูˆَู‚َู€ู‡ْุฑِ ุงู„ุฑِّุฌَุงู„ِ

Allohumma innii a'uudzubika minal hammi wal hazani wa a'uudzubika minal ’ajzi walkasali, wa a’uudzubika minal jubni wa bukhli, wa a’uudzubika min gholabatid-daini wa qohrirrijaal

Ertinya: "ya Allah ya tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu dari lemah kemauan dan malas, aku berlindung kepada-mu daripada sifat pengecut dan kikir, aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan kezaliman manusia." (hr abu dawud 4/353)

Saturday, January 18, 2020

Jangan Pernah Menyesal

Terkadang ujian singgah dan menyapa, kecil atau besar, bergantung kepada bagaimana kita respons kepada ujian.

Kekuatan dalaman sangat penting. Dalam Islam, kekuatan dalaman itu berbentuk kepada kekuatan iman. Iman yang kuat, hubungan kuat kebergantungannya kepada Allah melawan rasa takut, sedih, kecewa.

Adalah normal kita nak sedih, menangis, keseorangan, walaupun dikelilingi manusia banyak. Yang menentukan kebahagiaan kita bukan terletak pada tangan orang luar, tapi kita sendiri.

Masalah besar, tak mampu disumbat dalam jiwa kecil. Jiwa besar mampu menanggung beban besar.

Ambil ruang masa, renung, bertanya pada diri. Aku ada Allah dan rasulNya.

Monday, September 2, 2019

Ucapan Pemangku Mudir Sempena Hari Sukan Sekolah Tahun 2019


Assalamualaikum wbt

Yang berusaha Raisah, Puan Hajah Mastura bt Zakaria, tetamu undangan kita pada pagi ini Encik Danial ar Rashid bin Aminar Rashid (Ahli Majlis Zon 3 Majlis Bandaraya Shah Alam), barisan guru-guru, para ibu bapa serta murid-murid sekalian.

Alhamdulillah dengan berkat doa yang kita panjatkan kehadrat Allah sebentar tadi, kita panjatkan rasa syukur dengan limpah kurnia Nya, seluruh keluarga besar Safinatun Najah dapat berhimpun di majlis Hari Sukan Tadika dan Sekolah Islam Integrasi Safinatun Najah bagi kali ke-23, tahun 2019.

Hadirin Hadirat Sekalian,
Image may contain: 2 people, people smiling, people standing, child and outdoor
Di kesempatan ini saya ingin merakamkan ucapan penghargaan kepada para guru dan khola yang bertungkus lumus untuk memastikan Hari Sukan kali ini berjalan lancar, dan syabas diucapkan kepada para ibu bapa yang turut hadir memberikan komitmen berterusan kepada aktiviti yang dianjurkan. Tak lupa juga kepada seluruh tenaga sokongan dan bantuan secara langsung dan tidak langsung diberikan oleh semua pihak untuk majlis hari ini. Semoga Allah jua yang membalasnya.

Bertemakan slogan “Ayuh, Serlahkan Bakatmu!” dengan bercirikan “Survival Sports” bagi setiap acara sukan yang dipertandingkan, sudah pasti kumpulan kumpulan rumah sukan pada hari ini akan mempamerkan aksi jagoan mereka merebut kejuaraan di medan acara setiap tahap. Ingatlah sabda Nabi saw, Sesungguhnya Allah amat mencintai hamba mukminnya yang kuat berbanding yang lemah.

Berilah sokongan padu kepada ahli pasukan yang bertanding, jagalah adab dan akhlak di samping peraturan pertandingan di padang. Menang kalah adalah adat pertandingan, tetapi yang penting ialah kita semua dapat mengekalkan semangat kesukanan dan juga ukhuwah yang terbina. 
Image may contain: 2 people, people smiling, people standing, beard and outdoor

Di tadika dan Sekolah Islam Integrasi Safinatun Najah kita memahami sukan bukan sekadar satu aktiviti tahunan yang di nanti2kan. Lebih dari itu , ia adalah sebahagian dari gayahidup sihat se orang mukmin. Maka ia perlu di terap dan di budayakan secara istiqamah. Tambahan pula di era digital yang mana banyak masa kita di habiskan dengan gajet untuk pelbagai tujuan. 

      Berada di padang atau di gelanggang , menghirup udara luar , berpeloh, meregang otot, berlari, melompat dan lain2 gaya kini menjadi sesuatu yang jarang kelihatan. Kalau ada pun di hujung minggu sahaja. Lama kelamaan tanpa di sedari ia akan memberi kesan kepada tahap kesihatan atau fitness setiap individu. Tidak lah menghairankan jika statistik pesakit turut meningkat dari masa ke semasa. 
Image may contain: 4 people, people smiling, people standing and outdoor

      Justeru kesukanan di peringkat tadika dan sekolah mesti lah di lihat dari perspektif nya yang tepat sebagai satu komponen penting pendidikan murid yang seimbang . Dari situ akan lahirlah generasi yang cergas fisikal dan cerdas mental demi survival ummah di masa hadapan insyaallah. 

      Pihak pengurusan Safinatun Najah sentiasa mengambil inisiatif dan dayausaha memperbaiki pendedahan , latihan dan pengalaman murid2 pelbagai peringkat usia dari tahun ke tahun. Keterbatasan infrastruktur bukan lah satu alasan menafikan peluang permainan dan kecergasan generasi muda aset kita yang sangat berharga ini. Dengan polisi dan modul latihan atlit muslim yang jelas kita mampu melaksanakan kemajuan sukan mengikut edaran zaman dalam acuan yang di redhai oleh Allah swt. 

Selamat berjuang kepada semua pasukan hari ini, “Ayuh, Serlahkan Bakatmu!”  
sekian, Assalamualaikum wbt.


Mohd Azlan bin Kahlid
Pemangku Mudir
Sekolah Islam Integrasi Safinatun Najah
21 April 2019 / 15 Sya'ban 1440H

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...