Sebagai negeri terawal yang
menerima kedatangan Islam di alam Melayu, Terengganu telah menempa sejarah
sebagai sebuah pusat pendidikan dan penyebaran Islam pada pertengahan abad
ke-19M dan awal abad ke-20M. Negeri
Terengganu ketika itu dipenuhi para alim ulama dan masyarakat Islam begitu
khusyuk melaksanakan solat dan zikir. Malah, penduduk Terengganu pada masa itu
lebih tinggi nisbah keagamaannya jika dibandingkan dengan penduduk
negeri-negeri yang lain di Tanah Melayu.[i]
Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi
yang melawat Terengganu antara Mac hingga April 1838 pernah mencatatkan bukti
yang menunjukkan betapa pesatnya perkembangan ilmu pengetahuan di Terengganu
pada ketika itul. Menurutnya, orang-orang Terengganu pada masa itu dari segi
kesedaran ilmu pengetahuan lebih tinggi daripada orang-orang di Pahang dan
Kelantan yang sama dilawatinya. Pelajar-pelajar Terengganu juga pada masa itu
lebih banyak menggunakan kitab-kitab Arab daripada kitab-kitab jawi, tulisan
jawi mereka elok kerana tradisi penggunaan tulisan ini dan perkembangannya
berlaku sejak zaman Batu Bersurat lagi dan bacaan al Quran mereka termasyhur
keluar dari Terengganu.
Gandingan antara para intelektual
tempatan dan para penghijrah dari luar menjadikan Terengganu pada akhur abad
ke-19M sebagai sebuah negeri yang paling giat dengan perkembangan pengajian
ilmu dan keagamaan. Ini diperkuatkan lagi dengan kenyataan pelawat Inggeris
bernama G. W Earl yang menyebut bahawa Terengganu pada masa itu ramai dengan
wali dan ulama-ulama.[ii]
Salah seorang tokoh ulama yang
mencipta sejarah dalam negeri Terengganu ialah Syed Muhammad bin Zainal Abidin
al-Idrus yang juga dikenali dengan gelaran Tok Ku Tuan Besar. Tok Ku Tuan Besar
mempunyai peranan yang cukup besar dalam mencorakkan Islam di negeri
Terengganu, khususnya pada zaman pemerintahan Sultan Omar (1839-1876M) sehingga
beliau pernah diberi penghormatan dan pengiktirafan dengan gelaran Syeikhul
Ulama dan Tuan Besar Paduka Indera[iii].
Tok Ku Tuan Besar juga pernah diiktiraf sebagai Bapa Kesusasteraan Terengganu
di atas jasanya dan peranannya dalam perkembangan sastera berunsurkan Islam.
Asal usul Tok Ku Tuan Besar
mempunyai hubungan rapat dengan kedatangan dan kehadiran orang Arab keturunan
Syed ke negeri Terengganu. Bapanya, Syed Zainal Abidin adalah seorang peniaga
beras yang sering berulang alik antara Pulau Jawa dan Semenanjung Malaysia
(Tanah Melayu ketika itu), dipercayai telah bertemu dengan keluarga al-Idrus
yang menetap di negeri Terengganu, dan akhirnya beliau telah dikahwinkan dengan
anak salah seorang daripada mereka. Perempuan yang menjadi isteri beliau
sebenarnya adalah anak kepada Syed Muhammad Mustaffa bin Ahmad atau Tok Makam
Lama iaitu keturunan al-Idrus yang pertama datang ke negeri Terengganu.[iv]
Syed Muhammad bin Zainal Abidin
dilahirkan pada malam datuknya, Tok Makam Lama meninggal dunia, iaitu pada
malam khamis, 28 Rejab 1207H bersamaan 18 Februari 1795M di Kampung Chabang
Tiga, Kuala Terengganu. Semasa zaman kanak-kanak, beliau telah menuntut ilmu di
Makkah dan selepas itu berulang alik ke Bukit Bayas untuk mempelajari ilmu
agama dari Syeikh Abdul Kadir yang juga dikenalli dengan nama Tok Syeikh Bukit Bayas.
Syed Muhammad merupakan seorang
pelajar yang tekun, cergas dan mempunyai ingatan yang sangat kuat. Oleh sebab
itu, beliau amat disayangi oleh gurunya iaitu Syeikh Abdul Kadir sehingga
menasihatinya menyambung pengajian ke Makkah bagi membolehkannya menjadi
seorang ulama. Pengajiannya di tanah suci menurut pola pendidikan yang biasa
dilalui oleh ulama-ulama yang lain. Sepanjang pengajiannya, Syed Muhammad dapat
menguasai Bahasa Arab dan ilmu-ilmu berkaitan yang terkandung dalam bahan-bahan
rujukan untuk karangannya dengan baik sebagaimana terbukti dalam karya
penulisannya.
Semasa di Makkah, Syed Muhammad
telah berkahwin dengan seorang gadis Terengganu setelah bertemu dengannya pada
musim haji. Akhirnya, beliau bersama isterinya kembali ke negeri Terengganu dan
memulakan pengajarannya di sebuah surai kecil bertempat di kampong asalnya di
Chabang Tiga. Apabila pengajarannya mendapat sambutan dan meningkat, sebuah
masjid telah didirikan bagi menggantikan surau tersebut, dan pada masa yang
sama, pondok turut dibangunkan bagi menjayakan institusi pengajian yang sedang
berkembang itu.
Kemunculan Syed Muhammad bin
Zainal Abidin (Tok Ku Tuan Besar) banyak member sumbangan ke arah pengukuhan
akidah ahlu sunnah wal jamaah. Beliau juga telah menghasilkan penulisan yang
bersangkutan dengan bidang usuluddin iaitu Diya’ ‘Uqud al-Durratayn fi Tarjamah
Kalimatay al-Syahadatayn yang lebih dikenali sebagai Syahadah Tok Ku. Syahadah ini
dibaca dengan berirama sajak, kemudian diikuti oleh orang ramai. Bacaan ini
dibuat setiap kali pengajaran dimulakan dan biasanya bacaan tersebut dilakukan
berulang kali. Ini diikuti dengan ulasan secara mendalam tentang kandungan
risalah kecil tersebut. Selain itu, Tok Ku Tuan Besar juga mengarang sebuah
risalah kecil yang berjudul Targhib al-Sibyan fi Hifz ‘Aqa’id al-Iman yang
merupakan perbahasan rukun iman secara khusus dalam kehidupan mereka. Terdapat juga
dua lagi karangan dalam bentuk puisi nazam iaitu al-Jawahir al-Saniyyah dan
al-Durrah al-Fakhirah.
Kitab al-Jawahir al-Saniyyah
membicarakan persoalan akidah yang berhubung dengan soal makrifat melalui
perbahasan sifat-sifat yang wajib, mustahil dan harus,sejarah hijrah Nabi,
keluarga dan keturunannya serta para sahabat, soal keimanan dengan rukun-rukun
iman yang enam terutamanya soal kiamat iaitu syurga dan neraka. Tiap-tiap
persoalan dipecahkan kepada 40 bahagian yang berlainan. Pendekatan yang dibuat
adalah menurut akidah Ahlu Sunnah wal
Jamaah.[v]
Kitab al-Durrah al-Fakhirah pula
menumpukan pembicaraan pada kewajipan mukallaf, taklid dan perbahasan satu
persatu sifat Allah dan Nabi dari segi wajib, mustahil dan harus, serta pecahan
sifat-sifat Allah kepada nafsiah, salbiah, ma’ani dan ma’nawiyyah. Persoalan dalam
kitab telah dipecahkan kepada 27 bahagian dan nazamnya pula lebih panjang dan
mendalam berbanding dengan kitab Kitab al-Jawahir
al-Saniyyah. Kewujudan 2 karya berbentuk puisi nazam inilah yang meletakkan Tok
Ku Tuan Besar dengan gelaran Bapa Kesusasteraan Terengganu.
Seterusnya, suasana social dan
keadaan politik negeri Terengganu di zaman Sultan Omar telah member ruang
kepada Tok Ku Tuan Besar memainkan peranan utama dalam masyarakat dan negeri. Ini
kerana Tok Ku Tuan Besar merupakan seorang yang mudah diterima orang ramai
dengan sifat keramahannya, kesabarannya di samping seorang guru agama yang
cintakan ilmu sehingga sanggup berulang alik ke Bukit Bayasdan Duyong untuk
menimba ilmu. Dengan sebab itulah, beliau mendapat tempat yang istimewa dalam
kerajaan dan pemerintahan sultan Omar. Pada zaman Sultan Omar, Tok Ku Tuan
Besar telah dilantik sebagai Syeikhul Ulama.
Peranan ulama di bawah pimpinan
Syeikhul Ulama Paduka Indera Tok Ku Tuan Besar yang meliputi bidang politil dan
pentadbiran serta hubungan yang baik dengan umara’ telah menjadikan Terengganu
sebuah negeri yang maju. Dalam pada itu, beliau juga telah berjaya meletakkan
syariah Islam sebagai Perlembagaan Negeri.
Sebagai satu pengiktirafan dan
kepercayaan terhadap peranan dan jasa Tok Ku Tuan Besar dalam perkembangan
Islam di negeri Terengganu, Sultan Omar telah menganugerahkan daerah Chabang
Tiga dan sekitarnya kepada Tok Ku Tuan Besar. Tidak kurang pentingnya juga
ialah kejayaan Tok Ku Tuan Besar membentuk anak-anaknya menjadi warga penerus
kepada perjuangannya, yang mencapai martabat kealiman dan ketaqwaan yang sukar
ditandingi dalam masyarakat zaman mereka.
Jelas sekali kemampuan Tok Ku
Tuan Besar mencorakkan kehidupan beragama di negeri Terengganu iaitu satu
penglibatan secara terus menerus yang disambung oleh anak-anaknya dan
cucu-cucunya terutama sekali Tok Ku Paloh. Tok Ku Tuan Besar atau Syed Muhammad
bin Zainal Abidin wafat pada malam isnin 17 Muharram 1295H bersamaan 22 Januari
1878M ketika berusia 84 tahun. Jenazahnya telah selamat dikebumikan di Tanah
Perkuburan Islam Chabang Tiga di Kuala Terengganu.
Oleh: Dr. Engku Ahmad Zaki bin
Engku Alwi; Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)
[i]
Hugh Clifford (1961), “Expedition To Terengganu and Kelantan” dalam Journal of Malayan Branch of the Royal
Asiatic Society, vol. 34, part 1, 1961, hlm.99.
[ii]
G. W. Earl (1971), The Eastern Seas.
Kuala Lumpur. Oxford University Press, hlm.185-186.
[iii]
Muhammad Salleh bin Haji Awang (1978), Terengganu
dari Bentuk Sejarah hingga tahun 1918M. Kuala Lumpur: Utusan Melayu Press. Hlm.
189.
[iv]
Wan Husin Wan Embong (1991) “Peranan dan Pengaruh Tok Ku Tuan Besar” dalam
Muhammad Abu Bakar (ed.).
[v]
Shafei Abu Bakar (1989). “Perkembangan Keilmuan dan Kesedaran Keislaman di
Terengganu” dalam Dato’ Setia Jasa dan Mohd Yusof Abdullah (ed.), Pesaka V,
Kuala Terengganu: Lembaga Muzium Negeri Terengganu, hlm.30.
No comments:
Post a Comment