Kembali Ke Laman Utama

Tuesday, March 25, 2014

Harapan Umar bin Al Khattab R.a

Umar pernah mengatakan kepada para sahabat: 

“Berharaplah kami dengan sesuatu!” Sebahagian ada yang berkata: “Saya berharap seandainya rumah ini dipenuhi dengan emas, maka saya akan belanjakan di jalan Allah dan berderma dengannya.” Salah seorang yang lain pula berkata, “Saya akan belanjakan di jalan Allah dan berderma dengannya.”

Kemudian, Umar berkata: 

“Berharaplah kamu dengan sesuatu!” Para sahabat berkata: “Kami tidak mengetahui lagi apa yang kami harapkan, wahai Amirul Mukminin.” Umar berkata: “Saya berharap seandainya rumah ini dipenuhi orang-orang seperti Abu Ubaidah bin al-Jarrah, Mu’az bin Jabal, Salim mantan hamba Abu Huzaifah, dan Huzaifah bin al-Yaman. Maka mereka akan aku tugaskan untuk melakukan tugas ketaatan kepada Allah. Mereka semua adalah saudara Umar seiman dan seakidah.”

Umar pernah menjelaskan mengenai siapa sebenarnya TEMAN SEJATI yang ikhlas, dengan mengatakan:

“Hendaklah kamu berteman dengan teman-teman yang ikhlas! Hiduplah kamu bersama mereka, kerana mereka adalah perhiasan ketika suka dan bekal ketika duka! Tunaikanlah hak temanmu sebaik mungkin hingga dia datang memenuhi keperluanmu yang kurang!”

Kata Umar lagi:

“Jauhilah musuhmu dan hindarilah temanmu kecuali teman yang terpercaya. Tidak ada teman yang terpercaya kecuali teman yang takut kepada Allah. Janganlah kamu bergaul dengan teman yang jahat, kerana kamu boleh jadi akan belajar dari kejahatannya. Janganlah kamu buka rahsiamu kepada dia. Ajaklah mengadakan mesyuarat tentang urusanmu orang yang takut kepada Allah.”

Pada suatu malam, Umar mengingat salah seorang temannya sambil berkata:

“Alangkah panjangnya malam ini. Jika temannya pergi solat Subuh, maka dia akan menemuinya, dan jika bertemu dengan dia, maka dia akan merangkulnya.”

Umar pernah mengatakan:

“Sekiranya bukan kerana saya berjalan di jalan Allah, atau saya letakkan punggung saya di atas tanah kerana Allah, atau saya duduk bersama sekelompok orang yang mencari perkataan yang baik sebagaimana mereka mencari buah-buahan, nescaya aku lebih menyukai aku ini bertemu dengan Allah.”

 Amirul Mukminin; Umar bin Al Khattab,Kepimpinan dan Ketakwaannya. Oleh: Dr. Muhammad Ali As-Shallabi. M/s:209-210

No comments:

Post a Comment

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...