Orang
pertama yang mengumpulkan orang ramai untuk melakukan solat tarawih adalah Umar
bin Al Khattab. Umar r.a juga menuliskan surat kepada para pembantunya di
pelbagai wilayah supaya melakukan solat tarawih secara berjemaah. Alasannya,
kerana pada suatu malam di bulan Ramadhan, Umar pergi ke masjid dan melihat
orang ramai berkelompok-berkelompok di sana sini. Sebahagiannya mengerjakan
solat sendiri-sendiri, dan sebahagian lagi solat berjemaah bersama kelompok
masing-masing.
Umar
berkata:
“Seandainya aku kumpulkan mereka semuanya di belakang imam, nescaya
hal itu lebih utama.”
Kemudian, Umar mengumpulkan mereka dan memujuk Ubay bin
Ka’ab sebagai imam.
Abdul
Rahman bin Abd Al Qari berkata: “Pada malam berikutnya aku pergi ke masjid
bersama Umar. Ketika itu, orang ramai solat berjemaah di belakang seorang imam.
Umar berkata:
“Alangkah bagusnya bidaah ini! Walaupun sesungguhnya, solat yang
mereka tinggalkan (yakni solat di akhir malam) lebih utama daripada yang mereka
kerjakan sekarang ini.” (HR. Bukhari)
Solat
tarawih bukanlah solat yang ditetapkan oleh Umar. Beliau juga bukan orang pertama
yang menetapkannya. Solat ini sudah ditetapkan semenjak zaman Nabi saw. Namun demikian,
Umar merupakan orang pertama yang mengumpulkan orang para jemaah mengerjakan
solat tarawih di belakang seorang imam. Sebelumnya, mereka semua solat
sendiri-sendiri, kemudian Umar mengumpulkan mereka di belakang seorang imam.
Adapun
dalil pensyariatan solat tarawih bersumber dari petunjuk Nabi saw. Beliau telah
mengerjakan solat tarawih pada malam bulan Ramadhan. Beliau bersabda:
“Barang
siapa berqiam Ramadhan (Solat Tarawih) kerana iman dan mencari redha Allah,
maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR. Bukhari)
Diriwayatkan
dari Urwah bin Az Zubair, dari Aisyah, bahawasanya Rasulullah saw pernah keluar
pada malam hari. Beliau solat di masjid, kemudian ramai orang yang solat
bersama beliau. Demikian pada malam berikutnya, beliau solat dan bertambah
ramai orang yang solat bersama beliau. Pada malam ketiga, beliau solat dan
bertambah banyak orang yang solat bersama beliau. Pada malam keempat, orang
ramai berkumpul menunggum tetapi beliau tidak pergi ke masjid. Beliau baru
pergi ke masjid pada ketika solat Subuh.
Selepas
solat Subuh, beliau mengatakan kepada para jamaah:
“Sungguh aku lihat apa yang
kamu perbuat malam tadi. Tetapi aku tidak keluar kerana aku takut kalau solat
itu diwajibkan kepada kamu, kemudian kamu tidak sanggup melakukannya.”
Rasulullah saw wafat dan keadaannya (solat Tarawih) tetap seperti itu. (HR.
Bukhari)
Yang
dimaksudkan dengan ‘bidaah’ dalam ungkapan Umar: “Alangkah bagusnya bidaah ini”,
adalah bidaah dari segi bahasa. Sebab segala perbuatan yang dilakukan tanpa ada
contoh sebelumnya dinamakan bidaah dalam bahasa. Tindakan Umar mengumpulkan
orang-orang yang berada dalam masjid untuk mengerjakan solat tarawih di
belakang seorang imam dan mengumumkan hal ini ke pelbagai wilayah, menunjukkan
kecintaan dan perhatian Umar terhadap masalah disiplin.
Amirul Mukminin; Umar bin Al Khattab: Kepimpinan dan Kewibawaannya. Oleh Dr. Ali Muhammad As Shallabi. MS. 230-232.
No comments:
Post a Comment