Dr
Yusuf al-Qaradawi ketika membahaskan tentang peruntukan zakat untuk para
penuntut ilmu menyebut:
“Bukanlah
ilmu yang dituntut itu hanya terhad kepada ilmu agama semata. Bahkan merangkumi
setiap ilmu yang bermanfaat yang kaum muslimin memerlukannya di dunia ini
seperti ilmu kesihatan, pengembangan ekonomi dan bangunan, peningkatan kekuatan
ketenteraan mengatasi musuh dan seumpamanya. Itu semua fardu kifayah. Ini
seperti mana yang diputus oleh para penganalisa hukum. Maka tidak hairan kita
dapati para ahli fekah Islam menetapkan mengenai hukum zakat; bahawa ia
diberikan kepada penuntut ilmu sepenuh masa, dan diharamkan kepada ahli ibadah
sepenuh masa. Ini kerana ibadah dalam Islam tidak memerlukan untuk seseorang
meninggal segala urusan sepenuh masa, seperti mana yang diperlukan oleh ilmu
dan pengkhususannya. Demikian juga manfaat ibadah ahli ibadah itu hanya untuk
diri seorang sahaja, sedangkan ilmu penuntut itu untuk dirinya dan seluruh
manusia. Bukan setakat itu sahaja, ahli-ahli fekah Islam menyatakan: “Harus
untuk mereka yang fakir mengambil zakat untuk membeli buku-buku ilmu yang
diperlukan yang semestinya untuk kepentingan agamanya dan dunianya. Kita
mendapati pula ahli-ahli fekah mazhab Hanafi membolehkan dipindahkan zakat
daripada satu negeri ke negeri yang lain –menyanggahi kaedah biasa- sekiranya
pemindahan itu untuk penuntut ilmu yang memerlukan”
(al-Qaradawi, Fiqh
al-Zakah, 2/570).
No comments:
Post a Comment