Di dalam Kitab Fiqhul Islam wa ‘Adillatuhu
(Fasal Zakat) karangan Dr.Wahbah Az-Zuhayli ada menyebut bahawa Ahlulbait
adalah haram menerina/memakan zakat. Ini kerana zakat adalah kotoran manusia
sedangkan Ahlulbait mendapat 1/5 daripada khumus Baitulmal
yang sudah mencukupi untuk mereka.
Sabda Rasulullah saw
“Sedekah-sedekah ini (zakat) adalah kotoran manusia yang tidak bernasib
baik dan ia tidak halal kepada Muhammad dan bagi keluarga Muhammad.” (Riwayat
Muslim)[i]
Ulama Hanafi dan Hanbali
Bani Hashim yang haram memakan
zakat [ii]ialah
keluarga Al-Abbas, keluarga Ali, keluarga Jaafar, keluarga Uqayl bin Abi Talib
dan keluarga Al Harith bin Abdul Mutalib. Ini berdasarkan hadis yang lepas[iii].
Ulama Syafie[iv]
Mereka ialah Bani Hashim dan Bani
Abdul Mutalib berdasarkan hadis,
“Sesungguhnya Bani Hashim dan Bani Abdul Mutalib adalah satu.” Lalu Rasulullah
saw memasukkan jari kanan kepada jari kakinya dan menggenggamnya. (Riwayat Al
Bukhari)[v]
Ulama Maliki[vi]
Mereka ialah Bani Hashim sahaja.
Bani Abdul Mutalib bukanlah ahlulbait menurut pandangan mereka. Oleh itu
menurut qaul yang masyhur, mereka layak diberi zakat.
Abu Hanifah, Ulama Mazhab Maliki dan sebahagian Ulama Syafie
Harus diberi zakat kepada
keluarga Bani Hashim jika mereka tidak dapat saham Zawil Qurba dan Baitulmal. Ini
bertujuan untuk memenuhi keperluan mereka. Menurut Al Dasuqi (daripada mazhab
Maliki) berkata pemberian zakat kepada mereka dalam keadaan begini lebih baik
daripada member kepada orang lain. Menurut kebanyakan ulama, mereka boleh
diberikan sedekah sunat.
[i]
Riwayat Muslim daripada hadis yang panjang riwayat daripada Abdul Mutalib bin
Rabi’ah secara marfu’. Diriwayatkan juga
oleh Kumpulan Lima (Ahmad dan Penulis Sunan) daripada Abu Rafi’ yang beerti, “sadaqah
(zakat) tidak halal untuk kami.” Nasb
al-Rayah, Jil.ii,hlm.403; Nayl al
Autar Jil. Iv, hlm. 174.
[ii] Al-Bada’i, Jil.ii,hlm. 49;Kasysyaf
al-Qina’;Jil.ii,hlm. 339.
[iii]
Bani Hashim ialah keturunan Hashim seperti Abbas, Hamzah, Abu Talib, Abu Lahab,
dan anak-anak Fatimah. Ulama hanafi memasukkan pula keluarga Abu Lahab bin
Abdul Mutalib kerana diriwayatkan bahawa ‘Atabah dan Mu’tab, 2 anak Abu Lahab
masuk Islam pada tahun pembukaan Mekah, tetapi Nabi saw merahsiakan pengislaman
mereka dan baginda mendoakan mereka. Keduanya menyertai peperangan Hunain dan
Taif, dan kedua mereka mempunyai keturunan. Nayl
al Autar, Jil.iv. hlm.172. Hashim ialah moyang Nabi saw iaitu bapa Abdul
Mutalib.
[iv] Syarh al-Majmu;Jil.vi,hlm. 244 dan
seterusnya.
[v]
Riwayat Al Bukhari daripada Jubair bin Mu’tam.
[vi]
Al Syarh al Saghir,Jil.i.hlm.649;al Syarh al Kabir,Jil.i.hlm.493
No comments:
Post a Comment