Kembali Ke Laman Utama

Saturday, August 3, 2013

Peringatan bagi Pengeluar Zakat dan Bakal Penerima Zakat





                                   Daripada Abu Hurairah r.a telah berkata Abu Bakar r.a:
   
“Demi Allah! Sesungguhnya aku akan perangi sesiapa yang membezakan antara solat dan zakat, kerana zakat itu adalah kewajipan yang berkenaan dengan harta. Demi Allah! Jika mereka tidak mahu membayar zakat yang pernah dahulu mereka berikan kepada Rasulullah saw, nescaya mereka akan aku perangi kerana itu.”

Berkata Umar r.a: “Demi Allah! Aku telah nampak bahawa Allah telah membukakan hati Abu Bakar untuk berperang, lalu aku mengetahui bahawa itulah yang benar.” 
[Riwayat Bukhari]
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nabi saw bersabda:
 "Kalau kamu mahu,aku akn memberinya,tetapi orang yang mampu, & yang kuat yang dapat berusaha tidak ada hak menerima zakat.) -Riwayat Ahmad

No comments:

Post a Comment

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...