Zakat pada zaman Nabi Muhammad
saw terbahagi kepada 2 era, iaitu era Mekah dan era Madinah. Pada era Mekah,
zakat disebutkan oleh Dr. Yusof Al Qardhawi sebagai zakat yang tidak terikat. Zakat
pada ketika ini lebih tertumpu kepada membela nasib golongan fakir dan miskin
di samping meningkatkan ukhuwah di kalangan umat Islam yang masih baharu
memeluk Islam. Belum ada ketetapan pada nisab, haul. Kadar dan jenis-jenis
harta yang diwajibkan zakat.
Semasa era Madinah, baru hukum zakat
yang lebih terperinci diturunkan. Ia meliputi siapakah yang wajib berzakat,
siapakah yang berhak ke atas zakat, tatacara menunaikannya dan jenis harta yang
diwajibkan zakat termasuklah zakat fitrah. Baginda nabi saw juga melantik para
amil zakat dan menghantarnya ke seluruh wilayah pemerintahan Islam bagi
mengutip zakat.
Sebelum wafat, baginda telah
meninggalkan wasiat kepada khalifah yang akan menerajui tampuk pemerintahan
supaya mengambil zakat madu. Maka dapat dilihat pada zaman pemerintahan Saidina
Abu Bakar, beliau mengutip zakat madu sebagaimana wasiat yang ditinggalkan oleh
Nabi Muhammad saw.
Dalam pada itu, Rasulullah saw
juga meletakkan asas yang kukuh dalam konteks pentadbiran zakat. Nabi saw
memperkenalkan prinsip pengasingan kuasa, pengagihan tugas, perekodan dan
elemen penguatkuasaan dalam pengurusan zakat. Baginda mengamanahkan Bilal bin
Rabah r.a menjaga dan mengagihkan harta zakat manakala Zubair bin Al-Awwam r.a
dan Al Jahm bin Al-Sult r.a ditugaskan sebagai pendaftar dan juruaudit. Uttab bin
Usayd r.a pula dilantik sebagai pengurus zakat di Kota Mekah. Bagi mencatat
kemasukan harta, Nabi saw melantik Muaiqib bin Abi Fathimah r.a untuk mencatat
ghanimah, Zubair bin Al Awwam r.a mencatat harta perolehan zakat. Huzaifah bin
Yaman r.a mencatat hasil kemasukan dari Hijjaz dan Abdullah bin Rawahah r.a
mencatat kemasukan dari Khaibar.
Dalam aspek pengagihan zakat,
Nabi saw meletakkan suatu piawaian yang kukuh kepada siapakah yang patut diberi
zakat dan siapa ditegah menerima zakat. Dengan adanya piawaian itu, memudahkan
kepada fuqaha menentukan kriteria penerima zakat dan meletakkan prioriti ke
atas asnaf.
Baginda saw juga mengamalkan
konsep al-fauran (segera) itu harta zakat yang dikutip perlu segera diagihkan
dalam waktu yang singkat. Baginda menguruskan sendiri harta zakat dengan
dibantu oleh amil-amil yang dilantik. Dengan konsep menyegerakan agihan ini,
maka setiap kali adanya harta masuk, maka Rasulullah saw segera mengagihkan
untuk kepentingan kaum Muslimin.
Aisyah r.a meriwayatkan
Rasulullah saw bersabda: “Lazimnya, lebihan zakat (yang tidak dikira dan
dibiarkan) bercampur dengan mana-mana harta (maka tidak memberikan kebaikan)
melainkan ia akan membinasakan harta itu.” (Riwayat Imam As-Syafie)
Sumber: "Eksklusif Zakat; Hamizul Abdul Hamid, m/s 150-151"
Sumber: "Eksklusif Zakat; Hamizul Abdul Hamid, m/s 150-151"
No comments:
Post a Comment