Kembali Ke Laman Utama

Daftar SSPN Di Sini

Wednesday, September 23, 2009

Akhlak ParaPendakwah

salam...perkongsian ilmu yang penulis dapati daripada pertemuan halaqah bersama para sahabat bertajuk AKHLAK PARA PENDAKWAH

SIFAT SIDDIQ

1.Benar terhadap Allah
2.Benar terhadap risalah yang di turunkan
3.Benar terhadap manusia
4.Benar terhadap diri sendiri

SIFAT AMANAH

Sifat akhlak yang sangat indah yang di adun dari acuan yang sangat baik, akar yang mulia dan tarbiyyah yang sempurna dan di iktibarkan dari akhlak-akhlak yang agung, tingkahlaku dan sifat yang tinggi.
3 perkara amanah
Amanah harta
Amanah bercakap
Amanah tabligh ( menyampaikan dakwah).

SIFAT HILM (BERSIFAT LEMAH-LEMBUT)

Seseorang mukmin menyembunyikan kekerasannya, dia menghubungkan silaturrahim siapa yang memutuskannya, memberi maaf kepada sesiapa yang menzaliminya, dan dia mempergauli dengan baik kepada sesiapa yang menyakitinya.

SIFAT TAWADDHU’ (MERENDAH DIRI)

Berjalan di kalangan manusia debngan sifat rendah hati, merendah diri kepada sesiapa yang ditemuinya, redha apa yang dihidangkan untuknya, memakai pakaian yang sederhana sahaja, berjumpa dengan sesiapa sahaja tanpa wujud perasaan sombong, ujub, atau memandang hina kerana mencammpuri mereka.

SIFAT AL-KARM (KEMULIAAN)

Sifat kejiwaaan yang sangat mulia dan perasaan-perasaan kemasyarakatan yang sangat terpuji, yang subur dari kebenaran iman, kesucian perasaan san kebersihan jiwa, yang menunjukkan di atas kebaikan sirah, kemuliaan akhlak,dan keaslian tarbiyyah.
Mencontohi sifat mulia nabi supaya saudara mewarisi sifat kenabian nabi untuk menarik umat ini kepada petunjuk dan mempunyai perasaan cinta kasih teehadap mereka di dalam Islam.
Dapat mengukuhkan pendirian mereka terhadap Islam.

1 comment:

  1. Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.
    Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

    Quran 2:214

    ReplyDelete

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...