🌄 Mukadimah (5 Minit)
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan
salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda, para
sahabat, dan seluruh umat Islam yang sentiasa berpegang teguh pada ajaran-Nya.
Yang dihormati Tuan Imam, barisan jawatankuasa, para asatizah, hadirin
dan hadirat yang dirahmati Allah sekalian.
Marilah kita mulakan majlis ilmu kita pada pagi yang penuh barakah ini
dengan merenung firman Allah SWT, iaitu ayat pertama dari Surah Ar-Rahman:
الرَّحْمَنُ
"(Tuhan) Yang Maha Pemurah,"
(Surah Ar-Rahman: 1)
Hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah,
Allah SWT memulakan surah ini dengan menyebut sifat-Nya yang Maha Pemurah
(Ar-Rahman). Kemudian, dalam ayat berikutnya, Allah menyambungnya dengan
nikmat-nikmat yang besar:
عَلَّمَ الْقُرْآنَ. خَلَقَ الْإِنسَانَ. عَلَّمَهُ الْبَيَانَ.
"Yang telah mengajarkan al-Quran. Dia menciptakan manusia. Dia
mengajarnya pandai berbicara (al-bayan)."
(Surah Ar-Rahman: 2-4)
Ayat 4 menyebutkan kurniaan-Nya kepada manusia, iaitu Al-Bayan.
💡 Tafsir Imam Hasan
al-Basri Mengenai Al-Bayan
Mengikut sebahagian ulama tafsir, termasuklah Imam Hasan al-Basri
(seorang ulama Tabi'in yang agung), perkataan "علَّمَهُ
الْبَيَانَ" (mengajarnya pandai berbicara/Al-Bayan) dalam ayat 4 Surah
Ar-Rahman ini membawa maksud "ucapan yang fasih" atau
"berbicara".
Ini adalah nikmat yang sangat besar. Allah SWT bukan sahaja menciptakan
kita, tetapi Dia mengajar kita untuk menyatakan isi hati, berhujah,
berinteraksi, dan berkomunikasi dengan jelas. Komunikasi adalah anugerah Ilahi
yang membezakan manusia dengan makhluk lain, dan ia merupakan alat utama untuk
menyampaikan kebenaran, termasuklah al-Quran itu sendiri.
Oleh yang demikian, menjadi kewajipan bagi seorang mukmin untuk
menggunakan anugerah lisan dan komunikasi ini dengan sebaik-baiknya, selaras
dengan statusnya sebagai hamba Allah. Itulah tajuk kuliah kita pada pagi ini: "Komunikasi
Berkesan Sebagai Seorang Mukmin."
🗣️ Poin 1: Sentiasa
Bercakap Benar (7 Minit)
Komunikasi berkesan bermula dengan kebenaran. Lisan seorang mukmin
mestilah terpelihara daripada dusta. Kebenaran adalah asas kepada kepercayaan.
Jika seseorang itu sering berdusta, maka komunikasinya, walau seindah mana pun
susunannya, tidak akan berkesan kerana ia telah kehilangan kepercayaan.
Allah SWT berfirman:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا
سَدِيدًا
"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan
ucapkanlah perkataan yang benar (lurus)."
(Surah Al-Ahzab: 70)
Perkataan qaulan sadida (perkataan yang lurus) bermaksud perkataan
yang benar, tepat, dan tidak mengandungi kebatilan, penipuan, atau keraguan.
Seorang mukmin yang benar dalam percakapannya akan dihormati dan dipercayai,
sekali gus menjadikan setiap perkataannya berkesan dan berpengaruh.
🚫 Poin 2: Menjauhi
Tutur Kata yang Haram (7 Minit)
Seorang mukmin yang baik sentiasa memelihara lisannya daripada
perkataan-perkataan yang kotor dan haram. Ini termasuklah mengumpat
(ghibah), memaki hamun, mencela, dan menabur fitnah. Perkataan-perkataan
ini bukan sahaja merosakkan hubungan sesama manusia, bahkan meruntuhkan pahala
dan iman.
Allah SWT
mengingatkan kita dengan tegas mengenai bahaya mengumpat, seolah-olah perbuatan
itu adalah memakan daging saudara sendiri yang sudah mati.
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ
إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ
أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا
اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ
"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari sangkaan
(supaya kamu tidak ditimpa keburukan), kerana sesungguhnya sebahagian dari
sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari
kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya
yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah
mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya.
(Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu
kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani."
(Surah Al-Hujurat: 12)
Percakapan yang berkesan adalah percakapan yang bersih, membina, dan
menjauhkan diri daripada merosakkan hati dan nama baik orang lain.
🤝 Poin 3: Menjauhi
Perbantahan Dalam Perbincangan (7 Minit)
Seterusnya, komunikasi berkesan menuntut kita menghindari perbantahan
(al-mira') yang tidak berfaedah, khususnya dalam perbincangan. Sifat ingin
menang, berkeras kepala, dan terus-menerus berdebat walaupun kebenaran sudah
nyata, seringkali melambangkan kelemahan peribadi atau niat yang tidak ikhlas.
Rasulullah SAW bersabda:
أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ
وَإِنْ كَانَ مُحِقًّا...
"Aku menjamin sebuah rumah di pinggir syurga bagi orang yang
meninggalkan perdebatan (pertengkaran/perbantahan), sekalipun dia berada di
pihak yang benar..."
(Hadis riwayat Abu Daud, dinilai Hasan oleh Al-Albani)
Hadis ini mengajarkan kita bahawa mengalah dan meninggalkan perdebatan
yang hanya akan menimbulkan permusuhan adalah akhlak yang mulia, lebih-lebih
lagi jika kita mampu mengawal diri walaupun kita berada di pihak yang benar.
Ini adalah tanda kematangan emosi dan rohani seorang mukmin dalam
berkomunikasi.
🤔 Poin 4: Berfikir
Sebelum Bercakap (9 Minit)
Prinsip komunikasi seterusnya adalah berfikir dengan teliti sebelum
mengeluarkan perkataan. Setiap kata yang terlepas dari lisan tidak akan
dapat ditarik kembali dan setiap patah perkataan akan dipertanggungjawabkan di
hadapan Allah SWT.
Terdapat satu pesanan Nabi SAW yang sangat penting dalam konteks ini,
yang mengajar kita agar sentiasa berhati-hati dengan lisan:
"Jauhilah setiap perbicaraan (perkataan) yang kamu terpaksa meminta
maaf kerananya."
(Maksud Hadis yang masyhur, disokong oleh hadis: "Barangsiapa
beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau
diam." - HR Bukhari dan Muslim)
Maksudnya, janganlah kita bercakap sesuatu yang menyebabkan kita menyesal
di kemudian hari sehingga terpaksa memohon kemaafan, sama ada kemaafan daripada
Allah mahupun daripada manusia. Perkataan yang dikeluarkan secara semberono
tanpa berfikir boleh mencetuskan fitnah, menyakiti hati, dan menimbulkan
konflik yang besar.
📜 5 Wasiat Syeikh
Ibrahim Adham
Ibrah berfikir sebelum berbuat, termasuklah sebelum berkata-kata, dapat
kita ambil dari kisah ulama sufi agung, Syeikh Ibrahim Adham. Beliau
merupakan ulama berketurunan Saidina Umar r.a. yang meninggalkan segala
kemewahan dunia demi ber-uslah kepada Allah.
Pada zaman beliau, terdapat seorang pemuda yang kaya, kuat, dan berparas
menarik, namun gemar melakukan maksiat. Pemuda ini datang kepada Syeikh Ibrahim
Adham dan memohon nasihat:
"Wahai Syeikh, nasihatkanlah aku ini supaya aku dapat meninggalkan
maksiat kerana aku adalah seorang pemuda yang amat gemar melakukan maksiat, aku
adalah pemuda yang gemar melakukan perkara-perkara mungkar."
Lalu Syeikh Ibrahim Adham berkata: "Wahai pemuda, bilamana engkau
ingin melakukan maksiat ingatlah 5 pesanku ini:
- Janganlah
pernah makan atau minum segala yang telah diatur dari rezeki Allah s.w.t.
- Pemuda itu
terdiam. Mana mungkin dia boleh mencari rezeki yang bukan dari Allah? Dia
sedar syarat ini mustahil.
- Janganlah kamu
tinggal di bumi Allah, janganlah kamu tinggal di alam semesta Allah s.w.t.
- Mendengar
pesan kedua, pemuda itu menangis. Dia sedar tiada satu tempat pun di alam
ini yang bukan milik Allah.
- Cubalah kamu
cari suatu tempat di mana Allah tidak boleh pandang kamu.
- Pemuda itu
tertunduk. Mustahil mencari tempat di mana Allah tidak Maha Melihat.
- Yakni bilamana
datangnya malaikat Izrail pada kamu, maka mintaklah penangguhan kepada
dia, mintak tangguh masa kematian kamu kepadanya.
- Jelas, tiada
siapa yang mampu menangguh ajal walau sesaat.
- Bilamana
malaikat Zabanian ingin menghumban kamu ke dalam api neraka Allah s.w.t,
cubalah kamu halangi dia dari melakukan pekerjaannya itu.
- Syarat ini
adalah penutup yang menyedarkan pemuda itu bahawa tiada daya dan upaya
untuk melawan kehendak Allah.
Maka, bilamana 5 wasiat ini telah disampaikan, pemuda itu sedar bahawa
tiada satu pun maksiat yang boleh dilakukan tanpa melanggar salah satu wasiat
ini. Akhirnya, pemuda itu bertaubat.
Inilah kaitan antara lisan, perbuatan dan kesedaran. Apabila kita hendak
berkomunikasi atau berbuat sesuatu yang buruk, ingatlah 5 wasiat ini. Kita
pasti terpaksa bertaubat dan meminta maaf, yang mana itu adalah petanda bahawa
lisan kita harus dijaga.
🎯 Poin 5: Mengamalkan
Apa Yang Diucapkan (6 Minit)
Kekuatan komunikasi seorang mukmin bukan terletak pada indahnya
kata-kata, tetapi pada ketekalan amalannya dengan apa yang diucapkan.
Komunikasi berkesan datang dari keteladanan peribadi. Tiada gunanya kita fasih
berbicara tentang kebaikan jika kita sendiri tidak mengamalkannya.
Allah SWT mencela keras mereka yang percakapannya tidak seiring dengan
perbuatan.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang
kamu tidak lakukan?"
(Surah As-Saff: 2)
Ayat ini merupakan tamparan hebat bagi kita. Seorang mukmin yang benar
akan merasakan keberatan untuk berbicara tentang sesuatu kebaikan melainkan dia
telah berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakannya terlebih dahulu. Inilah
yang menjadikan kata-katanya penuh hikmah dan berkat.
🌸 Poin 6: Berlemah
Lembut dan Lunak (6 Minit)
Komunikasi berkesan bukanlah tentang menengking, mengherdik, atau
menjerkah. Sebaliknya, ia adalah tentang kelembutan (layyin) dan kelunakan.
Kaedah ini telah diajarkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW dalam
berdakwah dan berinteraksi dengan umatnya.
Kelembutan Rasulullah SAW dalam berdakwah adalah kunci kejayaan baginda
dalam menyatukan hati-hati yang keras.
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ
الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ
وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ
"Maka dengan sebab rahmat dari Allah, engkau (Muhammad) berlaku
lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap kasar lagi keras hati,
tentulah mereka akan menjauhkan diri dari sekelilingmu. Oleh itu, maafkanlah
mereka, pohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam
urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau berazam
(setelah bermesyuarat), maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah
mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya."
(Surah Ali 'Imran: 159)
Sikap lemah lembut menarik manusia mendekat, manakala sikap kasar dan
keras hati akan membuatkan manusia menjauh. Ini adalah kunci utama komunikasi
yang berjaya, terutamanya dalam memimpin dan memberi nasihat.
📝 Poin 7: Menggunakan
Bahasa yang Mudah Difahami (3 Minit)
Komunikasi yang berkesan haruslah menggunakan bahasa yang sesuai dan
mudah difahami oleh pendengar atau penerima. Seorang mukmin dituntut untuk
menyampaikan kebenaran dengan cara yang paling jelas, agar tiada ruang untuk
salah faham atau kekeliruan. Janganlah kita menggunakan istilah yang terlalu
tinggi atau bahasa yang berbelit-belit sehinggakan mesej utama gagal
disampaikan.
Rasulullah SAW sendiri apabila berkhutbah, baginda sering menggunakan
bahasa yang jelas, ringkas, tetapi padat. Baginda akan mengulang percakapannya
tiga kali agar difahami. Ini menunjukkan betapa pentingnya kejelasan dalam
menyampaikan mesej.
📞 Poin 8: Menjadikan
Komunikasi Alat Mengajak Kepada Kebenaran (3 Minit)
Matlamat tertinggi komunikasi seorang mukmin adalah untuk mengajak
manusia kepada kebenaran, kebaikan, dan Allah SWT. Setiap perkataan yang
diucapkan seharusnya menjadi jambatan untuk menghubungkan manusia kepada
petunjuk Ilahi.
Komunikator yang paling baik dan berkesan adalah mereka yang mengajak
kepada Allah, bukan sekadar kepada diri sendiri atau kumpulan.
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا
وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
"Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang
menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri
mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari
orang-orang Islam (yang berserah diri kepada Allah)."
(Surah Fussilat: 33)
👂 Menjadi Pendengar
yang Baik (10 Minit)
Selain menjadi pembicara yang berkesan, komunikasi yang berjaya
memerlukan kemahiran yang sama pentingnya, iaitu menjadi pendengar yang baik.
Allah SWT memberikan kita dua telinga dan satu mulut, sebagai isyarat bahawa
kita patut lebih banyak mendengar daripada bercakap.
Dalil Al-Quran dan Hadis Mengenai
Mendengar
Dalam Al-Quran, Allah SWT seringkali memuji mereka yang mendengar dengan
penuh perhatian dan memilih untuk mengikut yang terbaik:
فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿17﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ
أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ
أُولُو الْأَلْبَابِ
"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan (untuk membezakan mana
yang benar dan baik) serta mengikut yang paling baik di antaranya. Mereka
itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan merekalah
orang-orang yang berakal sempurna."
(Surah Az-Zumar: 17-18)
Ayat ini menunjukkan bahawa mendengar dengan baik bukan hanya etika,
tetapi juga tanda akal yang sihat dan kunci kepada hidayah.
Manakala dalam sirah Nabi SAW, terdapat kisah di mana seorang kafir
bernama Dhamad datang kepada Rasulullah SAW dan bercakap panjang lebar tentang
sihir dan jin. Rasulullah SAW hanya diam dan menyimak dengan penuh
saksama sehinggalah Dhamad selesai berbicara. Setelah itu, barulah Rasulullah
SAW berucap dengan ucapan pujian kepada Allah (Khutbatul Hajah). Tindakan ini
membuatkan Dhamad kagum dan akhirnya memeluk Islam. Ini adalah bukti bahawa
Rasulullah SAW adalah pendengar yang paling baik.
Ciri-Ciri Pendengar yang Baik
Berikut adalah 7 ciri-ciri pendengar yang baik, yang perlu diamalkan oleh
setiap mukmin:
- Mendengar dan
tidak memotong cakap: Beri ruang kepada orang lain
untuk menamatkan hujah atau luahan mereka. Memotong cakap adalah tanda
tidak menghormati.
- Mendengar apa
yang cuba disampaikan (mesej utama): Fokuskan pada kandungan dan niat
di sebalik perkataan, bukan hanya pada lafaz atau gaya bahasa.
- Mereka ingat
fakta yang disampaikan: Ini menunjukkan anda benar-benar
menumpukan perhatian, bukan sekadar menunggu giliran untuk bercakap.
- Apabila
menulis, mereka mencatat isi penting: Dalam konteks majlis ilmu atau
mesyuarat, mencatat menunjukkan penghormatan dan komitmen kepada
perbincangan.
- Mereka bertanya
untuk penjelasan: Bertanya soalan yang relevan
menunjukkan minat, dan ini adalah cara untuk mengesahkan pemahaman, bukan
untuk mencabar.
- Mereka menjauhi
konfrontasi semasa berbincang: Kembali kepada poin 3; pendengar
yang baik mencari penyelesaian, bukan perbalahan.
- Mereka fokus
dan tidak memberi perhatian kepada gangguan: Jauhkan
telefon, hentikan kerja lain, dan hadapkan wajah sepenuhnya kepada orang
yang sedang berbicara. Ini adalah adab yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.
🤲 Penutup (3 Minit)
Hadirin dan hadirat sekalian,
Komunikasi yang berkesan bagi seorang mukmin adalah satu ibadah, ia
adalah pelaksanaaan nikmat al-bayan yang Allah kurniakan. Ia adalah
jambatan untuk membina ukhuwah, menyebarkan kebenaran, dan menunjukkan
keindahan akhlak Islam.
Marilah kita kembali kepada diri kita, kita muhasabah sejauh mana lisan
kita telah digunakan untuk perkara yang baik, dan sejauh mana kita telah
menjadi pendengar yang saksama. Semoga Allah SWT menjadikan lisan kita lisan
yang fasih berbicara kebenaran, hati kita hati yang lunak dalam berinteraksi,
dan diri kita sentiasa mengamalkan apa yang diucapkan.
Marilah kita tutup kuliah kita dengan tasbih Kaffarah dan Surah Al-Asr.
Wabillahi taufik wal hidayah, Wassalamualaikum Warahmatullahi
Wabarakatuh.

No comments:
Post a Comment