Kembali Ke Laman Utama

Saturday, November 8, 2025

Tazkirah Subuh: Komunikasi Berkesan Sebagai Seorang Mukmin (50 Minit)


🌄 Mukadimah (5 Minit)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda, para sahabat, dan seluruh umat Islam yang sentiasa berpegang teguh pada ajaran-Nya.

Yang dihormati Tuan Imam, barisan jawatankuasa, para asatizah, hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah sekalian.

Marilah kita mulakan majlis ilmu kita pada pagi yang penuh barakah ini dengan merenung firman Allah SWT, iaitu ayat pertama dari Surah Ar-Rahman:

الرَّحْمَنُ

"(Tuhan) Yang Maha Pemurah,"

(Surah Ar-Rahman: 1)

Hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah,

Allah SWT memulakan surah ini dengan menyebut sifat-Nya yang Maha Pemurah (Ar-Rahman). Kemudian, dalam ayat berikutnya, Allah menyambungnya dengan nikmat-nikmat yang besar:

عَلَّمَ الْقُرْآنَ. خَلَقَ الْإِنسَانَ. عَلَّمَهُ الْبَيَانَ.

"Yang telah mengajarkan al-Quran. Dia menciptakan manusia. Dia mengajarnya pandai berbicara (al-bayan)."

(Surah Ar-Rahman: 2-4)

Ayat 4 menyebutkan kurniaan-Nya kepada manusia, iaitu Al-Bayan.

💡 Tafsir Imam Hasan al-Basri Mengenai Al-Bayan

Mengikut sebahagian ulama tafsir, termasuklah Imam Hasan al-Basri (seorang ulama Tabi'in yang agung), perkataan "علَّمَهُ الْبَيَانَ" (mengajarnya pandai berbicara/Al-Bayan) dalam ayat 4 Surah Ar-Rahman ini membawa maksud "ucapan yang fasih" atau "berbicara".

Ini adalah nikmat yang sangat besar. Allah SWT bukan sahaja menciptakan kita, tetapi Dia mengajar kita untuk menyatakan isi hati, berhujah, berinteraksi, dan berkomunikasi dengan jelas. Komunikasi adalah anugerah Ilahi yang membezakan manusia dengan makhluk lain, dan ia merupakan alat utama untuk menyampaikan kebenaran, termasuklah al-Quran itu sendiri.

Oleh yang demikian, menjadi kewajipan bagi seorang mukmin untuk menggunakan anugerah lisan dan komunikasi ini dengan sebaik-baiknya, selaras dengan statusnya sebagai hamba Allah. Itulah tajuk kuliah kita pada pagi ini: "Komunikasi Berkesan Sebagai Seorang Mukmin."


🗣️ Poin 1: Sentiasa Bercakap Benar (7 Minit)

Komunikasi berkesan bermula dengan kebenaran. Lisan seorang mukmin mestilah terpelihara daripada dusta. Kebenaran adalah asas kepada kepercayaan. Jika seseorang itu sering berdusta, maka komunikasinya, walau seindah mana pun susunannya, tidak akan berkesan kerana ia telah kehilangan kepercayaan.

Allah SWT berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا

"Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah perkataan yang benar (lurus)."

(Surah Al-Ahzab: 70)

Perkataan qaulan sadida (perkataan yang lurus) bermaksud perkataan yang benar, tepat, dan tidak mengandungi kebatilan, penipuan, atau keraguan. Seorang mukmin yang benar dalam percakapannya akan dihormati dan dipercayai, sekali gus menjadikan setiap perkataannya berkesan dan berpengaruh.

🚫 Poin 2: Menjauhi Tutur Kata yang Haram (7 Minit)

Seorang mukmin yang baik sentiasa memelihara lisannya daripada perkataan-perkataan yang kotor dan haram. Ini termasuklah mengumpat (ghibah), memaki hamun, mencela, dan menabur fitnah. Perkataan-perkataan ini bukan sahaja merosakkan hubungan sesama manusia, bahkan meruntuhkan pahala dan iman.

Allah SWT mengingatkan kita dengan tegas mengenai bahaya mengumpat, seolah-olah perbuatan itu adalah memakan daging saudara sendiri yang sudah mati.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak ditimpa keburukan), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani."

(Surah Al-Hujurat: 12)

Percakapan yang berkesan adalah percakapan yang bersih, membina, dan menjauhkan diri daripada merosakkan hati dan nama baik orang lain.

🤝 Poin 3: Menjauhi Perbantahan Dalam Perbincangan (7 Minit)

Seterusnya, komunikasi berkesan menuntut kita menghindari perbantahan (al-mira') yang tidak berfaedah, khususnya dalam perbincangan. Sifat ingin menang, berkeras kepala, dan terus-menerus berdebat walaupun kebenaran sudah nyata, seringkali melambangkan kelemahan peribadi atau niat yang tidak ikhlas.

Rasulullah SAW bersabda:

أَنَا زَعِيمٌ بِبَيْتٍ فِي رَبَضِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَإِنْ كَانَ مُحِقًّا...

"Aku menjamin sebuah rumah di pinggir syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan (pertengkaran/perbantahan), sekalipun dia berada di pihak yang benar..."

(Hadis riwayat Abu Daud, dinilai Hasan oleh Al-Albani)

Hadis ini mengajarkan kita bahawa mengalah dan meninggalkan perdebatan yang hanya akan menimbulkan permusuhan adalah akhlak yang mulia, lebih-lebih lagi jika kita mampu mengawal diri walaupun kita berada di pihak yang benar. Ini adalah tanda kematangan emosi dan rohani seorang mukmin dalam berkomunikasi.

🤔 Poin 4: Berfikir Sebelum Bercakap (9 Minit)

Prinsip komunikasi seterusnya adalah berfikir dengan teliti sebelum mengeluarkan perkataan. Setiap kata yang terlepas dari lisan tidak akan dapat ditarik kembali dan setiap patah perkataan akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT.

Terdapat satu pesanan Nabi SAW yang sangat penting dalam konteks ini, yang mengajar kita agar sentiasa berhati-hati dengan lisan:

"Jauhilah setiap perbicaraan (perkataan) yang kamu terpaksa meminta maaf kerananya."

(Maksud Hadis yang masyhur, disokong oleh hadis: "Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau diam." - HR Bukhari dan Muslim)

Maksudnya, janganlah kita bercakap sesuatu yang menyebabkan kita menyesal di kemudian hari sehingga terpaksa memohon kemaafan, sama ada kemaafan daripada Allah mahupun daripada manusia. Perkataan yang dikeluarkan secara semberono tanpa berfikir boleh mencetuskan fitnah, menyakiti hati, dan menimbulkan konflik yang besar.

📜 5 Wasiat Syeikh Ibrahim Adham

Ibrah berfikir sebelum berbuat, termasuklah sebelum berkata-kata, dapat kita ambil dari kisah ulama sufi agung, Syeikh Ibrahim Adham. Beliau merupakan ulama berketurunan Saidina Umar r.a. yang meninggalkan segala kemewahan dunia demi ber-uslah kepada Allah.

Pada zaman beliau, terdapat seorang pemuda yang kaya, kuat, dan berparas menarik, namun gemar melakukan maksiat. Pemuda ini datang kepada Syeikh Ibrahim Adham dan memohon nasihat:

"Wahai Syeikh, nasihatkanlah aku ini supaya aku dapat meninggalkan maksiat kerana aku adalah seorang pemuda yang amat gemar melakukan maksiat, aku adalah pemuda yang gemar melakukan perkara-perkara mungkar."

Lalu Syeikh Ibrahim Adham berkata: "Wahai pemuda, bilamana engkau ingin melakukan maksiat ingatlah 5 pesanku ini:

  1. Janganlah pernah makan atau minum segala yang telah diatur dari rezeki Allah s.w.t.
    • Pemuda itu terdiam. Mana mungkin dia boleh mencari rezeki yang bukan dari Allah? Dia sedar syarat ini mustahil.
  2. Janganlah kamu tinggal di bumi Allah, janganlah kamu tinggal di alam semesta Allah s.w.t.
    • Mendengar pesan kedua, pemuda itu menangis. Dia sedar tiada satu tempat pun di alam ini yang bukan milik Allah.
  3. Cubalah kamu cari suatu tempat di mana Allah tidak boleh pandang kamu.
    • Pemuda itu tertunduk. Mustahil mencari tempat di mana Allah tidak Maha Melihat.
  4. Yakni bilamana datangnya malaikat Izrail pada kamu, maka mintaklah penangguhan kepada dia, mintak tangguh masa kematian kamu kepadanya.
    • Jelas, tiada siapa yang mampu menangguh ajal walau sesaat.
  5. Bilamana malaikat Zabanian ingin menghumban kamu ke dalam api neraka Allah s.w.t, cubalah kamu halangi dia dari melakukan pekerjaannya itu.
    • Syarat ini adalah penutup yang menyedarkan pemuda itu bahawa tiada daya dan upaya untuk melawan kehendak Allah.

Maka, bilamana 5 wasiat ini telah disampaikan, pemuda itu sedar bahawa tiada satu pun maksiat yang boleh dilakukan tanpa melanggar salah satu wasiat ini. Akhirnya, pemuda itu bertaubat.

Inilah kaitan antara lisan, perbuatan dan kesedaran. Apabila kita hendak berkomunikasi atau berbuat sesuatu yang buruk, ingatlah 5 wasiat ini. Kita pasti terpaksa bertaubat dan meminta maaf, yang mana itu adalah petanda bahawa lisan kita harus dijaga.

🎯 Poin 5: Mengamalkan Apa Yang Diucapkan (6 Minit)

Kekuatan komunikasi seorang mukmin bukan terletak pada indahnya kata-kata, tetapi pada ketekalan amalannya dengan apa yang diucapkan. Komunikasi berkesan datang dari keteladanan peribadi. Tiada gunanya kita fasih berbicara tentang kebaikan jika kita sendiri tidak mengamalkannya.

Allah SWT mencela keras mereka yang percakapannya tidak seiring dengan perbuatan.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak lakukan?"

(Surah As-Saff: 2)

Ayat ini merupakan tamparan hebat bagi kita. Seorang mukmin yang benar akan merasakan keberatan untuk berbicara tentang sesuatu kebaikan melainkan dia telah berusaha bersungguh-sungguh untuk melaksanakannya terlebih dahulu. Inilah yang menjadikan kata-katanya penuh hikmah dan berkat.

🌸 Poin 6: Berlemah Lembut dan Lunak (6 Minit)

Komunikasi berkesan bukanlah tentang menengking, mengherdik, atau menjerkah. Sebaliknya, ia adalah tentang kelembutan (layyin) dan kelunakan. Kaedah ini telah diajarkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW dalam berdakwah dan berinteraksi dengan umatnya.

Kelembutan Rasulullah SAW dalam berdakwah adalah kunci kejayaan baginda dalam menyatukan hati-hati yang keras.

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

"Maka dengan sebab rahmat dari Allah, engkau (Muhammad) berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka akan menjauhkan diri dari sekelilingmu. Oleh itu, maafkanlah mereka, pohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau berazam (setelah bermesyuarat), maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya."

(Surah Ali 'Imran: 159)

Sikap lemah lembut menarik manusia mendekat, manakala sikap kasar dan keras hati akan membuatkan manusia menjauh. Ini adalah kunci utama komunikasi yang berjaya, terutamanya dalam memimpin dan memberi nasihat.

📝 Poin 7: Menggunakan Bahasa yang Mudah Difahami (3 Minit)

Komunikasi yang berkesan haruslah menggunakan bahasa yang sesuai dan mudah difahami oleh pendengar atau penerima. Seorang mukmin dituntut untuk menyampaikan kebenaran dengan cara yang paling jelas, agar tiada ruang untuk salah faham atau kekeliruan. Janganlah kita menggunakan istilah yang terlalu tinggi atau bahasa yang berbelit-belit sehinggakan mesej utama gagal disampaikan.

Rasulullah SAW sendiri apabila berkhutbah, baginda sering menggunakan bahasa yang jelas, ringkas, tetapi padat. Baginda akan mengulang percakapannya tiga kali agar difahami. Ini menunjukkan betapa pentingnya kejelasan dalam menyampaikan mesej.

📞 Poin 8: Menjadikan Komunikasi Alat Mengajak Kepada Kebenaran (3 Minit)

Matlamat tertinggi komunikasi seorang mukmin adalah untuk mengajak manusia kepada kebenaran, kebaikan, dan Allah SWT. Setiap perkataan yang diucapkan seharusnya menjadi jambatan untuk menghubungkan manusia kepada petunjuk Ilahi.

Komunikator yang paling baik dan berkesan adalah mereka yang mengajak kepada Allah, bukan sekadar kepada diri sendiri atau kumpulan.

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

"Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah diri kepada Allah)."

(Surah Fussilat: 33)


👂 Menjadi Pendengar yang Baik (10 Minit)

Selain menjadi pembicara yang berkesan, komunikasi yang berjaya memerlukan kemahiran yang sama pentingnya, iaitu menjadi pendengar yang baik. Allah SWT memberikan kita dua telinga dan satu mulut, sebagai isyarat bahawa kita patut lebih banyak mendengar daripada bercakap.

Dalil Al-Quran dan Hadis Mengenai Mendengar

Dalam Al-Quran, Allah SWT seringkali memuji mereka yang mendengar dengan penuh perhatian dan memilih untuk mengikut yang terbaik:

فَبَشِّرْ عِبَادِ ﴿17﴾ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan (untuk membezakan mana yang benar dan baik) serta mengikut yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan merekalah orang-orang yang berakal sempurna."

(Surah Az-Zumar: 17-18)

Ayat ini menunjukkan bahawa mendengar dengan baik bukan hanya etika, tetapi juga tanda akal yang sihat dan kunci kepada hidayah.

Manakala dalam sirah Nabi SAW, terdapat kisah di mana seorang kafir bernama Dhamad datang kepada Rasulullah SAW dan bercakap panjang lebar tentang sihir dan jin. Rasulullah SAW hanya diam dan menyimak dengan penuh saksama sehinggalah Dhamad selesai berbicara. Setelah itu, barulah Rasulullah SAW berucap dengan ucapan pujian kepada Allah (Khutbatul Hajah). Tindakan ini membuatkan Dhamad kagum dan akhirnya memeluk Islam. Ini adalah bukti bahawa Rasulullah SAW adalah pendengar yang paling baik.

Ciri-Ciri Pendengar yang Baik

Berikut adalah 7 ciri-ciri pendengar yang baik, yang perlu diamalkan oleh setiap mukmin:

  1. Mendengar dan tidak memotong cakap: Beri ruang kepada orang lain untuk menamatkan hujah atau luahan mereka. Memotong cakap adalah tanda tidak menghormati.
  2. Mendengar apa yang cuba disampaikan (mesej utama): Fokuskan pada kandungan dan niat di sebalik perkataan, bukan hanya pada lafaz atau gaya bahasa.
  3. Mereka ingat fakta yang disampaikan: Ini menunjukkan anda benar-benar menumpukan perhatian, bukan sekadar menunggu giliran untuk bercakap.
  4. Apabila menulis, mereka mencatat isi penting: Dalam konteks majlis ilmu atau mesyuarat, mencatat menunjukkan penghormatan dan komitmen kepada perbincangan.
  5. Mereka bertanya untuk penjelasan: Bertanya soalan yang relevan menunjukkan minat, dan ini adalah cara untuk mengesahkan pemahaman, bukan untuk mencabar.
  6. Mereka menjauhi konfrontasi semasa berbincang: Kembali kepada poin 3; pendengar yang baik mencari penyelesaian, bukan perbalahan.
  7. Mereka fokus dan tidak memberi perhatian kepada gangguan: Jauhkan telefon, hentikan kerja lain, dan hadapkan wajah sepenuhnya kepada orang yang sedang berbicara. Ini adalah adab yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.

🤲 Penutup (3 Minit)

Hadirin dan hadirat sekalian,

Komunikasi yang berkesan bagi seorang mukmin adalah satu ibadah, ia adalah pelaksanaaan nikmat al-bayan yang Allah kurniakan. Ia adalah jambatan untuk membina ukhuwah, menyebarkan kebenaran, dan menunjukkan keindahan akhlak Islam.

Marilah kita kembali kepada diri kita, kita muhasabah sejauh mana lisan kita telah digunakan untuk perkara yang baik, dan sejauh mana kita telah menjadi pendengar yang saksama. Semoga Allah SWT menjadikan lisan kita lisan yang fasih berbicara kebenaran, hati kita hati yang lunak dalam berinteraksi, dan diri kita sentiasa mengamalkan apa yang diucapkan.

Marilah kita tutup kuliah kita dengan tasbih Kaffarah dan Surah Al-Asr.

Wabillahi taufik wal hidayah, Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

 


No comments:

Post a Comment