Kembali Ke Laman Utama

Friday, February 3, 2023

Kuliah Subuh di Masjid Nahdah al Islam Shah Alam : Ketenangan Yang Hakiki





الحَمدُ لِله, الحَمْدُ لِلهِ رَبِّ العَالِميْنَ وَ بِهِ نَسْتَعِيْنُ عَلَى اُمُورِ الدُنْيَا وَالدِّيْنِ وَ الصَّلاةُ وَ السَّلاَمُ عَلَى أَشرفِ الأَنْبِيَاءِ وَ المُرْسَلِيْنَ وَ عَلَى ألِهِ وَالصَّحْبِهِ أَجْمَعِيْنُ. أمَّا بَعْدُ.


YBhg Tuan Imam , bilal, Jawatankuasa Masjid Nahdah Al Islam, Ybrs Tn Hj Malik, ahli kariah muslimin muslimat sekalian

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, marilah sama2 kita merafakkan rasa syukur ke hadrat Allah swt di atas nikmat iman dan Islam serta jutaan nikmat yang mengizinkan kita berkumpul dalam satu majlis ilmu pagi ini.

Tuan puan yang dirahmati Allah sekalian, tajuk tazkirah kita pada pagi ini ialah “ketenangan yang hakiki”yang saya rangkumkan kupasan daripada kitab Al Iman Wal Hayah karangan Almarhum Prof Dr Yusuf Al Qardhawi rh. Tajuk yang Nampak ringan tetapi natijah kepada kehidupan kita sangat memberikan kesan yang besar. Perkataan ketenangan juga boleh dikaitkan dengan perihal keamanan, ketenteraman,bahagia lawannya runsing gelabah, huru-hara. Kata pengarang, ketenangan atau kebahagiaan itu merupakan syurga impin setiap orang dan tidak ada seorangpun yang menginginkan kesengsaraan dalam hidupnya.

Tuan puan yang dirahmati Allah swt, saya mulakan sesi ini dengan sama2 menghayati pesan Nabi saw di dalam sebuah hadis yang berbunyi:

 

مَنْ كَانَتْ الدّنْيَا هَمَّهُ فَرّقَ اللَّهُ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَجَعَلَ فَقْرَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَلَمْ يَأْتِهِ مِنَ الدُّنْيَا إِلاَّ مَا كُتِبَ لَهُ وَمَنْ كَانَتْ الآخِرَةُ نِيّتَهُ جَمَعَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ وَجَعَلَ غِنَاهُ فِي قَلْبِهِ وَأَتَتْهُ الدُّنْيَا وَهِيَ رَاغِمَةٌ

“Barang siapa yang menjadikan dunia sebagai keinginannya, maka Allah akan jadikan urusannya terceraiberai dan ia akan menjadikan kefakiran berada di hadapan kedua matanya, sedangkan dunia tidak akan datang kepadanya kecuali apa yang telah dituliskan untuknya. Dan barang siapa yang menjadikan akhirat sebagai niatnya, maka Allah akan mengumpulkan urusannya, dan menjadikan kecukupan dalam hatinya dan dunia akan datang kepadanya sedang dia merasa tidak memerlukan kepadanya.”

[H.R Ibnu Majah, dishahihkan Al Albani dalam Ash Shahihah]

 

Tuan puan yang dirahmati Allah swt,

Ketenangan adalah sifat fitrah manusia maka ia boleh dimiliki oleh semua orang tanpa mengira bangsa atau agama. Namun, ketenangan pada peringkat fitrah adalah bersifat sementara. Mungkin di awalnya ia merasakan nikmat, kemudian berangsur2 hilang diganti dengan perasaan gelisah, dan rasa bimbang. Fitrah kemanusiaan itu kosong, tidak dapat diisi dengan  mendapatkan ilmu semata-mata.

Ramai orang mencari bahagia, tetapi yang ditemuinya kekecewaan dalam hidupnya kerana yang diinginkannya ialah kebendaan dan keseronokan dunia untuk memenuhi kehendak nafsunya. Apakah kebahagiaan itu terletak pada mengumpulkan harta benda, kekayaan dan harta,pakaian makan minum kediaman dan kenderaan? Tapi kadangkala yang dah serba serbi cukupnya pun masih belum bahagia dalam hidupnya. Malah, manusia yang demikian senangnya serba serbi cukupnya, masih hidup susah, berkeluh kesah, mengeluh dan kesal serta ada yang berputus asa sehinggakan ada yang membunuh diri lantaran merasakan sulit dan kepayahan hidupnya. Pengarang membuat kesimpulan kenyataan bahawa rahsia di sebalik kesusahan dan kegelisahan itu hanya satu, iaitu ketiadaan iman.

Maka di sini timbul persoalan, “mengapakah orang beriman lebih berhak merasakan ketenangan jiwa dan ketenteraman hati?” sedangkan secara logiknya manusia boleh merasakan kedamaian jiwa apabila dia bijak menguruskan pembahagian tugas dengan masa yang ada padanya, tidak kira sama ada dia seorang Islam ataupun bukan. Mengapa orang yang tidak beriman tidak boleh memiliki ketenangan atau kedamaian jiwa yang hakiki?

Jawapannya hanyalah iman yang dapat memancarkan ke dalam hati manusia sumber sumber kebahagiaan, kerana orang yang beriman itu ialah apabila memiliki sifat redha, maka dia akan menerima segala ketentuan dengan ikhlas. Umpamanya jika dia kehilangan insan yang dia sayang dalam hidupnya, dan dia redha, nescaya ketenangan hadir pada dirinya, dan dia tidak merungut atau menyesal malah insaf akan tujuan hidupnya.

Tenang itu bukan terletak pada fizikal tubuh badan kita, tetapi tenang itu letaknya di hati. Tetapi ketenangan di hati juga tidak akan tercapai jika fizikal tubuh badan kita tidak tenang.

Tenang dalam solat ertinya khusyuk. Makanya ketenangan dalam solat tidak akan tercapai sekiranya banyak pergerakan kita dalam solat.

Mana mungkin kalau kita tengok raut wajah orang yang stress, muka  Nampak macam nak marah, buat kerja kelam kabut, sampai kesihatan pun terjejas tiba-tiba dia kata takpelah janji hati saya tenang. Sebenarnya Hati yang tenang akan membuatkan tubuh badan kita tenang, fikiran kita tenang, ucapan kita tenang, hidupnya tenang. Maka penting sekali kita melatih tubuh badan kita,pancaindera kita untuk tenang. Ni tidak, nak pergi solat masuk masjid pun berlari nak kejar imam sebelum rukuk, tak perlu pun tuan tuan, tak perlu pun kita nak tergesa-gesa.

Di satu sisi yang lain pula Imam Hassan Al-Banna mengatakan bahawa “Kewajipan itu lebih banyak dari waktu yang ada.” Banyak urusan kerja yang tidak selesai menyebabkan kita tidak tenang.

logiknya, apabila berhadapan dengan banyak persoalan dan tanggungjawab yang perlu diselesaikan tentulah seseorang itu sukar untuk mempunyai jiwa yang tenang. Selagi tanggungjawab tersebut tidak diselesaikan secara lumrahnya agak mustahil untuk dia merasa tenang. selagi manusia itu tidak berhenti bernafas, selagi itulah masih wujud perkara yang perlu difikirkan dan nak diselesaikan. Maka di sini timbul persoalan, bagaimanakah seseorang manusia boleh memiliki ketenangan jiwa? Dalam kitab karangan almarhum Dr Yusuf Al Qardhawi yang terkenal iaitu fiqhu awlawiyat ada menerangkan dengan berkesan bagaimana sesebuah keutamaan tugasan itu perlu difahami oleh seorang muslim, antaranya mendahulukan perkara yang sangat penting, kemudian perkara penting, kemudian perkara kurang penting. Contoh orang nak buat majlis kahwin, booking jurunikah dulu ke cari dewan? Dua dua penting tapi mendahulukan yang lebih penting bergantung kepada situasi.

Adakah harta kekayaan, kemasyhuran atau segala nikmat yang wujud di dunia ini boleh menjadi mekanisme alat yang baik bagi seseorang manusia dapat memiliki ketenangan jiwa? Sebenarnya, semuanya ini memang memungkinkan. Sebab itu ada pepatah kata, duit bukan segala-galanya tapi segala2nya memerlukan duit.

Simbolik pada makna ketenangan hakiki ialah ketenangan jiwa. Jiwa yang sentiasa tenang tidak akan gelisah, bimbang atau,takut,malah dia sabar dan redha apabila berdepan dengan musibah, dan jiwa yang tenang akan melahirkan rasa syukur dan berterima kasih apabila menerima nikmat dan pemberian dari Allah s.w.t. (Tanya apa itu anxiety)

Ketenangan jiwa itu adalah sesuatu yang disimpan oleh Allah untuk diberikan kepada orang-orang pilihanNya. Ketenangan jiwa atau nafs mutmainnah ialah tingkatan kerohanian insan paling tinggi. Jiwa yang tenang akan lahir apabila seorang yang beriman kepada Allah s.w.t itu kekal istiqamah melakukan kebaikan amal salih, dan menjauhkan diri dari melakukan atau mendekati perkara-perkara kemungkaran. Allah taala berfirman:

Sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu). Dan sugguh rugi orang yang mengotorinya.”     (Asy-Syams: 7-10)

DEMO AIR SIRAP

Dan ciri-ciri istimewa yang pasti dimiliki oleh mereka yang beriman, dia tiada konflik dalam diri mereka antara istilah “jikalau” dan “seandainya”. Kalau kita sering menyalahkan takdir,

Pengeluhan dan kekecewaan adalah punca utama mengapa manusia lazimnya terhalang jauh dari memiliki ketenangan jiwa. 

Seterusnya tuan puan,

Ketenangan adalah keadaan yang dialami jiwa yang telah suci dari kotoran-kotoran duniawi. Ketenangan adalah bahagian dari kebahagiaan yang hakiki. Ia muncul saat seorang hamba dekat kepada Allah. Tidak ada satu pun hal di dunia ini yang membuat jiwa kita tenang kecuali Allah Swt. Bahkan Allah telah mengingatkan kita dalam firmanNya (QS. Ar-Ra’d: 28)

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
Artinya : “Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan berzikir (mengingat) Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram”.

Salah seorang ulama salaf berkata, “Sungguh kasihan orang-orang yang cintakan dunia, mereka (pada akhirnya) akan meninggalkan dunia ini, padahal mereka belum merasakan kenikmatan yang paling besar di dunia ini”. Maka ada yang bertanya, “Apakah kenikmatan yang paling besar di dunia ini?” Ulama ini menjawab, “Cinta kepada Allah, merasa tenang ketika mendekatkan diri kepada-Nya, rindu untuk bertemu dengan-Nya, serta merasa bahagia ketika berzikir dan mengamalkan ketaatan kepada-Nya”. (Dinukil oleh imam Ibnul Qayyim dalam kitab “Igaatsatul lahfaan”, 1/72)

 

Di sini suka saya berkongsi dengan tuan puan hadirin hadirat yang dirahmati Allah akan pesan para ulama
Dawaa u qalbi khomsata asyia’

  • 1)      Qiraatul Quran Bit tadabbur ( kita menghayati dan merenung sehingga meresap makna ayat al-Quran itu ke dalam hati.)
  • 2)      Qiyamullail
  • 3)      Kasrotul istighfar
  • 4)      Mujalasati solihin (Duduk Bersama para solihin)
  • 5)      Khola ul bathon (kurangkan makan)

Allah swt mengajarkan bahawa kebahagian, ketenangan di dunia yang disebut kehidupan yang baik hanyalah akan diperoleh dengan keimanan dan amal perbuatan yang baik sebagaimana firmanNya di dalam surah an Nahal : 97

مَنْ عَمِلَ صَـٰلِحًۭا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌۭ فَلَنُحْيِيَنَّهُۥ حَيَوٰةًۭ طَيِّبَةًۭ ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ

Ertinya: Barangsiapa mengerjakan kebajikan, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka pasti akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan akan Kami beri balasan dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.

Akhir sekali sebelum menutup sesi tazkirah ini, kesimpulannya – Apabila kita Menyerah Kepada Setiap Takdir Allah Bukanlah ianya Sifat Pengecut, Tetapi Yakin Ada Kebaikan Yang Menunggu Dihujung Jalan

Berdamai dengan takdir Allah akan membawa ketenangan dalaman dan kebahagiaan hati yang tak pernah kita rasakan.

La haula wala quwwata illa billah”

– Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah

 

Wabillahi taufiq wal hidayah, wassalamualaikum wrb

No comments:

Post a Comment

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...