Kembali Ke Laman Utama

Friday, December 19, 2014

Manual Pengiraan Zakat Simpanan

Assalamualaikum. Jika sebelum ini kita memahami secara teori tentang zakat simpanan jadi mari kita review secara asas dahulu sebelum buat perkiraan. Balik kepada syarat wajib zakat iaitu:
1. Muslim
2. Cukup Nisab (Paras Layak Wajib Berzakat)
3. Cukup Haul (Setahun)
4. Sempurna Milik

Dan bagaimana nak buat perkiraan jika nak cuba kira secara manual. Jika sebelum ni, saya ajarkan cara kira zakat jika ada 1 buku seperti di bawah. (gambarajah)
 

Bagaimana pengiraan bagi buku-buku akaun yang banyak? Senang sahaja. Anda cuma perlukan jadual supaya dapat fahaminya dengan baik. Zakat dikenakan 2.5% bagi nilai terendah dalam transaksi setahun. Jadi jangan kata duit keluar masuk itu tak kena zakat, kena lihat juga, jika masih cukup nisab, masih kena zakat.

TARIKH HIJRAH
BULAN MASEHI
HAUL
TAHUN
S=

A=
B=
C=
D=
E=
F=
JUMLAH

1








2








3








4








5








6








7








8








9








10








11








12











Perhatikan jadual di atas. Mudah saja. Masukkan nilai terendah bagi setiap bulan walaupun kurang daripada nisab sekalipun bagi setiap kolum A+B+C dan seterusnya. A,B,C dan seterusnya tu adalah anggapan anda ada banyak akaun contohnya A=Maybank, B=BSN, C=CIMB,D=HSBC dan lain-lain.
Jumlahkan kesemua nilai terendah dalam setiap bulan pada setiap row untuk kolum Jumlah.
Jadi setelah siap isi, anda akan lihat pada setiap bulan, nilai-nilai terendah bagi setiap bulan duit anda yang ada transaksi keluar masuk atau tiada aktiviti keluar masuk.

Nilai mana yang perlu dizakatkan.? 
Sebagaimana telah diterangkan, zakat dikenakan pada nilai terendah bagi 1 tahun transaksi bank anda. Jadi jika duit terendah anda katakan rm24000 pada bulan 8, maka rm24000 darab (x) 2.5%= nilai zakat.

Nak guna bulan masehi ke bulan hijriah.?
Saya lebih menggemari guna kaedah pengiraan yang asal dan yang paling betul iaitu tahun islam bulan hijriah. Sebab itu ada kolum tarikh (H) sebelah kiri tu. jadi anda isi range bulan islam setiap bulan bagi tahun masehi di kolum berkenaan. Contohnya no 1, pastinya bulan muharram, cuma bila tarikh bulan muharram dalam range bulan masehi? jadi pada kotak no 1 tu, catat range bulan muharram ada dalam tempoh bulan mana dalam masehi. Cth isi kotak 1 dengan perkataan (3jan-2feb 2014) yang mana tempoh bulan muharram. ni contoh jela. Anda kena rujuk tarikh bulan islam pada takwim hijriah.

Kalau susah sangat, nak guna bulan masehi tu anggapkan jelah 12 bulan tu bulan sedia ada. Isi seperti biasa. Cuma tahun masehi ni biasanya lebih 10 hari berbanding hijri.

nak copy jadual atas blh, dalam pdf pada bahagian bawah blog saya. ok. Selamat mencuba.

*Nisab kena rujuk dahulu dengan pusat zakat anda

No comments:

Post a Comment

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...