Kembali Ke Laman Utama

Daftar SSPN Di Sini

Friday, September 25, 2009

nostalgia penulis........


Salam daripada pena penulis……….
Hari ni hari raya ke-5 bg sambutan idulfitri, penulis bersama shbt pergi menziarahi kebeberapa rumah sahabat lain disekitar dungun selain melawat tempat2 bersejarah didungun, kerana terleka dengan keindahan tmpat yg cantik sekali, penulis terlupa mengambil gmbar tempat2 tersebut sehinggalah penulis berhasrat akan ia setelah singgah didepan rumah penulis dahulu…hmmm, mudahnya penulis ign mmbahasakan diri penulis dgn ‘ana’  shj…jd, ana teruskn pengembaraan hr ini utk rewind blk tmpt tarbiyyah ana dan dimana asal usul ana...kaget benar rasa bila imbau kenangn lama........
hmmm..ni gambar hr ni...kalu perasaan kat lopak air ni sebenarnya kat sinilah ana dilahirkan,,,,ooppss,bkn dtg dr air tp sebelum tmpt ni jd tapak padang perbandaran dungun,tapak rmh ana kat sini...tinggal sampai umur 5tahun..kemudian berpindah,tak jauh pun, just 200meter je pastu, masa kecil,ana juga dibesarkan oleh ibu sedara yg dijadikan ibu angkat(ada 2 kluarga berkenan ambil ana,jd tinggal la skejap2)..




haa...nila rumah kedua yg dimaksudkn td.........

 



 sebelah ni bkn ana, tp sahabat ana.......yg sedihnya ialah, ana langsung takder dlm gambar ni, pndai ambil gmbar org, tp nak crita kisah sndiri
sahabat sebelah ni sibuk baca petua apa ntah kat dinding tu ruang tamu...







sebelah ni plak gambar pokok limau purut yg ana tanam masa sekolah rendah,,,waaah, eksperimen berkembang maju....sayangnya, engkau berbuah dikala kutinggalkanmu....
tapi bila masuk kat ruang bilik lama ana, tergelak plak teringat nila tulisan ana conteng kat dinding rumah, ana punya petua, cuba baca btul2...ni rahsia nak jadi tinggi tau...ha2




ni kat depan rumah...pokok mempelam india, buahnya sebesar biji kepala...ehh,kelapa blh jd besarnya...dulunya rimbun,sekarang layu, pokok ni la ana terlanggar dahannya pada badan bila bawa basikal xtgk depan waktu mlm slpas tuisyen(byk koyar jgk)
 
 ni bahagian depan....2 buah rumah bercantum,rmh jiran sebelah tu rmh sedara sebelah mak..
kat bawah ni tapak laman ana main bola,badminton,main kejar2,berguling2,jatuh bangun kat sinilah tmpat main ana laman depan rumah...


sebelah kanan kiri  ni bahagian depan


sahabat ana bergambar bersama mempelam yg diambil dari pokok yg ditanam ibu ana dulu2...dpt 2biji lontar dengan kayu "sakti"
kekal anggun bersama mempelam curi
dari umur 5thun ana tinggal sini sampailah umur 18tahun,,,lama wooo,,,ni rumah sewa kera...kerajaan....byk knangan manis sini....
ok........tamat sekejap bab rumah penulis tadi,

kat atas ni skolah rendah ana, sekolah kebangsaan bandar dungun dari tahun 1994-1999


kat sebelah kiri pula yer...ni kelas fardhu ain(kelas agama ana hadiri setiap hr mnggu khamis,jmaat n sabtu) kat masjid sungai udang dungun...tinggal ni je bangunn,yg lain da runtuh...disinilah tarbiyyah cukup berkesan ana dpt...ana n adik ana yg perempuan slalu gi skali naik basikal,kami digelar awie dan erra masa tu...mcm2 daaa...




atas ni sekolah menengah agama sultan ismail dungun,SMASID,,,ana ditarbiyyah kesini selama 3tahun setengah oleh guru2 ana, namun berpindah slpas itu....amat sedih sekali...namun,dari sini jualah, hr ini ana bernama manusia...........hamba Allah

 

atas ni pula gambar smk seri dungun, ana belajar kat sini tahun03-04 slpas pmr,slpas belajar di smasid...berpindah bkn kerana apa, tp mslh kesihatan time tu....sedihnya

maka setakat ni dululah yer..azan berkumandang da,,,salam daripada ana,maaf terkasar bahasa,yg baik itu dtgnya dr pd Allah,kelemahan itu terbit darpd ana sndiri.......haikal

5 comments:

  1. oh, dlu smksed lah ya...
    mesti rindu kat kawan2kan ?

    ReplyDelete
  2. ya...bekas pengawas smksed jgk time tahun 04...nydp SPBT...ahli bomba....ahli silat....kumpulan nasyid sekolah...wakil tunggal lelaki bg peringkat zon hafazan quran...kenangan jatuh bangun di smksed sangat bernilai..terima kasih guru2ku

    ReplyDelete
  3. salam azlan...
    setelah sekian lame berpisah akhirnye bertemu jugak sahabat sekolah rendah ni..
    sy mohammad halif nassir..klu masih ingat lagi.

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum... biorafi yg mnarik,nape tk smbung lg hingga ke ijazah..pasti bnyak pnglman mnis .

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam... menanti kehadiran kamera untuk sambung kisah diri... ;)

    ReplyDelete

Baca Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...